Isolere det nye skur eller ej?

Hej LDS'er!  

Jeg blev i 2024 færdig med et ca. 12 mskur som er tiltænkt havemøbler og cykler (primært), men dog også opbevaring af andet udstyr fx kultivator, parasol, haveredskaber og hvad der ellers er plads til løbende.

Jeg har i forvejen et 20 mskur som er fuldt isoleret 100 mm i væggene og støbt fundament - to almindelige tætlukkende døre. Skuret holedes frostfrit med en frostvagt.

Nu overvejer jeg om jeg det giver mening isolere det nye skur.
  • Der er plads til 70-100 mm isolering
  • Skurets skelet er baseret på 10x10 cm tømmer med 45x95 mm reglar op tværs - det fremgår af billederne. 
  • På skelettet er der monteret vindpap fastgjort med 38x57 mm lægter og slutteligt profilbrædder. 
  • Tagkonstruktionen udgør reglar 145x45 mm
  • Alt træ er trykimprægneret. 
  • Skuret har en skydedør, som selvfølgelig ikke lukker helt tæt op ad profilbrædderne. 
  • Samtidig har skuret et tagudhæng med en lille revne til ventilation på ca. 1 cm. 
  • Bunden er lukket til med fibercement.
  • Skelettet er støbt på stolpesko og der er lagt 5 cm fliser.
Jeg vil gerne kunne bruge skuret til mest muligt og overvejer derfor om det giver mening at isolere væggene med fx 70-100 mm rockwool (el. lignede) og 100-145 mm i taget. Slutteligt montere OSB plader til at holde det på plads.

Hvad siger I? Giver det mening at isolere skuret og vil jeg kunne holde det frostfrit? Mine bekymringer går hovedsageligt på skydedøren, den manglende "isolering" i fliserne og udluftningen 1 cm i tagudhænget.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mest et politisk spørgsmål - altså om du vil eller ej.
Fagligt kan man godt isolere - og det koster så noget strøm.

Men hvis det var mig - så ville jeg nøjes med et skur til ting som ikke kan tåle frost - og så sige til mig selv at skur nr. 2 mest er til havemøbler og andet der kan tåle lidt potentiel frost.

Går dit sprøgsmål mere på hvad det kommer til at koste i strøm ?
Tror det vil være “overkill” at isolere skuret til det brug du har. De omtalte ting kan udmærket “nøjes” med et skur uden isolering.

Søren O
Vi har et lignende uisoleret skur, til cykler, haveredskaber, samt havemøbler, det fungere perfekt, vi har ikke oplevet at ting bliver fugtskadet eller får mug.

Hynderne til havemøblerne opbevare vi inde i vores beboelses hus.

Vi prøver igen, i morgen --
Tjah, vi har et isoleret frostsikret(halvgammelt elpanel med termostaten på minimum) skur og værksted, mest til maling, backup øl-, vin- og madlager. Der er en brændeovn som tændes hvis jeg har noget arbejde jeg en vinterdag vil lave derude🙂

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Thomas_Mygind skrev den 06-06-2025 08:19:39

Det er mest et politisk spørgsmål - altså om du vil eller ej.
Fagligt kan man godt isolere - og det koster så noget strøm.

Men hvis det var mig - så ville jeg nøjes med et skur til ting som ikke kan tåle frost - og så sige til mig selv at skur nr. 2 mest er til havemøbler og andet der kan tåle lidt potentiel frost.

Går dit sprøgsmål mere på hvad det kommer til at koste i strøm ?

Det er måske indirekte mit spørgsmål ja - vel nærmere om det overhovedet er "muligt" at frostsikre når der fx er en skydedør, som jo slet ikke slutter tæt. Alt er muligt, det er jeg med på, men jeg ønsker ikke at kaste 5.000 kr. i el afsted hvert år  

Er der nogen der har erfaring med at frostsikre et skur magen til mit, som også har skydedør?
Annonce
Hvorfor vil du frostsikre dit skur? Er det ikke ligegyldigt når du har det andet skur til de ting der er mere sarte.

Søren O
Jeg ville ikke isolere det ekstra skur, hvis det til de ting du nævner. At holde noget frostfrit har generet kun betydning for noget med vand i, som fx maling. For de ting du næver, har det ingen betydning om temperaturen er plus eller minus fem grader. Det der har betydning er fugtighed i rummet. Et utæt skur er ofte bedre end tæt skur uden opvarmning til at holde fugtigheden nede forår og efterår.  
Søren O skrev den 06-06-2025 10:52:41

Hvorfor vil du frostsikre dit skur? Er det ikke ligegyldigt når du har det andet skur til de ting der er mere sarte.

For at undgå rust mv. på bl.a. havemøbler, som skal være derinde. Jeg fylder løbende op i skuret og bl.a. knægtens legetøjsbil med batteri, som er træls at have stående i det store skur, kunne være dejlig at få over i det lille nye skur.  

GodeVen skrev den 06-06-2025 11:38:37

Jeg ville ikke isolere det ekstra skur, hvis det til de ting du nævner. At holde noget frostfrit har generet kun betydning for noget med vand i, som fx maling. For de ting du næver, har det ingen betydning om temperaturen er plus eller minus fem grader. Det der har betydning er fugtighed i rummet. Et utæt skur er ofte bedre end tæt skur uden opvarmning til at holde fugtigheden nede forår og efterår.  

Jeg tænker du har ret og jeg holder mig til den generelle holdning til at lade være, nu da jeg allerede har et frostsikret skur  

Tak for alle inputs!
Kulde giver jo ikke rust :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også