Pumpe i drivhus

Jeg har sån en pumpe her stående i hjørnet af mit drivhus. Jeg vil gerne have den væk.
Der går et rør ud fra siden forneden.
Går der også et rør nedad?? Og i såfald hvor går det hen?
Rørene bagved har ikke noget med pumpen at gøre. (Brugsvand fra kommunen) 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner en grundvandspume / havevandingpumpe. 
Kan den køre ? du kan få en masse vand ud af sådan en til at vande have med m.m.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Lige til venstre for pumpen ses et rør i jordhøjde. Det og så det rør du sikkert kan se bagud er de eneste der er. 
Der er mange der gerne ville have sådan en pumpe hvis den altså virker. 
Kan den køre og du ønsker at få den i gang så vend tilbage og år et tips omkring at Spæde den op så den kan pumpe igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-06-2025 17:17:54

Lige til venstre for pumpen ses et rør i jordhøjde. Det og så det rør du sikkert kan se bagud er de eneste der er.
Der er mange der gerne ville have sådan en pumpe hvis den altså virker.
Kan den køre og du ønsker at få den i gang så vend tilbage og år et tips omkring at Spæde den op så den kan pumpe igen. 

Tak for svar. 

Jeg syntes kun at ku se det rør du referere til venstre for pumpen.
Jeg må lige kigge lidt grundigere i morgen.
Så Det er ikke sandsynligt at der går et rør ned ad under pumpen?  Står pumpen bare på en slags fundament (fliser eller lignende) 
Suge siden er i bunden og tryk siden er i toppen. Så det er suge røret man kan se i venstre side. 
Så modsat øverst er der sikkert en flange med 2 M10 gevind huller og et ca. 30 mm hul i midten. Det er der vandet er kommet ud. 
Det er monteret på samme måde nederst. Altså 2 skruer som holder flangen sammen. De er sikkert rustet fast, og den sekskantede hoved er måske også rustet væk.  så det nemmeste er at skære dem med lille vinkelsliber . 

Har du prøvet at sætte strøm på den ?. Når den har stået i et drivhus kan den godt være funktionsdygtig

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Er blevet lidt klogere nu, suge røret går hen til en slags brønd som ikke længere er i brug, og der er ikke tilsluttet noget rør ud af pumpen. Strømmen er stadig sluttet til men slukket på en stor afbryder.
Jeg tænker at skære suge røret over og frakoble strømmen, så pumpen ka komme væk.
Tak for jeres hjælp
Jeg har lige et bonus spørgsmål. Der er denne jernkasse i umiddelbart nærhed inde i drivhuset. Tænker selv det ku være nogle rester efter et vandværk eller lignende. Hvad tror i det kan ha været? 
Det har jeg aldrig set,. Jeg kan godt se et rør der går ind. men jeg kan ikke få det til at passe sammen med vandværk

ev elmand skrev den 06-06-2025 23:39:19

Det har jeg aldrig set,. Jeg kan godt se et rør der går ind. men jeg kan ikke få det til at passe sammen med vandværk

Min tese er at jernkassen på et tidspunkt er blevet fyldt med jord/grus/sten men at den engang har været en vandbeholder, måske har den været højere da siderne ser ud til at være blevet skåret med skærebrænder.  Kan se i nogle gamle tegninger over ejendommen at bygningen bliver navngivet “pumpehus”.  Jeg prøver at få ryddet op i de gamle installationer.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis