Det havde jeg ikke tænkt over.. hjælp.

Hej alle,

Vi fik skiftede nogle vinduer for et par uger siden, og det er bare super fedt. 
Vi havde en dør i stuen som tidligere ejer nok havde tiltænkt til en eventuelt terrasse, men det ønsker vi ikke, så vi fik lavet det om til en rude / vindue. 

Til sagen, med nye vinduer skal der også nye rullegardiner til. Og da vi fik sat dem op opstod der et problem. 

Ruden vi har fået installeret kan ikke åbnes, så der er ingen vinduesramme* (hedder det dét?), og det vil sige at der er et mellemrum fra rullegardin som er ret irriterende.

Hvad gør vi? Har i nogle idéer?

Håber billedet forklare det bedre end min beskrivelse.

På forhånd tak.

- Steven
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kunne købe et bredere rullegardin, og sætte det fast længere ude på rammen...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-06-2025 15:22:44

Måske du kunne købe et bredere rullegardin, og sætte det fast længere ude på rammen...

Smart...

- Steven
Måske køb noget hvid folie og sæt eks 5cm stribe på
Eksempel

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 05-06-2025 15:30:29

Måske køb noget hvid folie og sæt eks 5cm stribe på
Eksempel

Det var ingen dum idé overhovedet. Jeg har også efterspurgt firmaet, om de har nogle af de dimser man montere i rammen der er lidt kortere. Men folie kunne bestemt også give et pænere indtryk.

- Steven
Jeg vil mene at rullegardinerne er placeret det forkerte sted. Den type rullegardin skal placeres, der hvor je_ns har sat et rødt mærke. Der hvor det sidder nu dækker det hverken i top eller sider.

Det kræver selvfølgelig nye gardiner. Måske kan nogle af de bredeste genbruges i smallere vinduer. Hvis du vil dække med tape, skal du både have i top sider. Jeg tror det vil se underligt ud.

Annonce
Uden at have set/følt på beslaget tænker jeg at vende det om, skære den del hvor skruerne sidder af, montere skruerne sideværts ind i karmen. 
Det vil ikke dækker sprækkerne i siderne. 
Kan det gøres lidt pænt ved jeg ikke.
Ellers ville jeg nok gå med hvid tape løsningen, den kan let fjernes hvis man fortryder og køber nye gardiner.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man skal bemærke er rullen er tyndest, når der er rullet for. Så der vil altid være en åbning over rullen, når der er trukket for.

Der findes gardiner, der er beregnet til at sidde indenfor rammen. Det typisk gardiner, der sidder fast både i top og bund, som fx Velux gardiner til tagvindue. 
GodeVen skrev den 06-06-2025 14:56:19

Der findes gardiner, der er beregnet til at sidde indenfor rammen. Det typisk gardiner, der sidder fast både i top og bund, som fx Velux gardiner til tagvindue. 

Op-ned gardiner - dem valgte vi fra Jysk for 6-8 år siden, hvor de på bestillingsmål var på tilbud. Det er de ikke pt., men kan man bruge deres faste mål synes jeg det er et godt tilbud. De har f.eks. disse 90 x 130 cm op-ned til 175,-/stk.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for svarene. Altså umiddelbart tænker jeg det havde været grimt, at montere dem udenfor rammen (det er selvfølgelig også grimt nu). Som man kan se på billedet er det jo ikke et problem der, hvor vinduerne kan åbne. Jeg havde simpelthen ikke tænkt over at der ville mangle en vinduesliste, eller hvad man skal kalde det, der hvor vi havde døren før. Og så kan man kritisere min opmåling alt det man vil. Synes den er okay, og det meste af mellemrummet kommer grundet dimsen man skruer ind i rammen.

Veneta som jeg har bestilt det gennem har svaret at til den type rude / vindue, er det bedst med plissegardin. Og det må jeg jo måske så bare få bestilt.

- Steven
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også