Strøm til garage

Prøver at blive lidt klogere på noget strøm..
Som i kan se på billede så har jeg 2 garager og et skur..
Er ved at friske garage nr.2 op og skal have sat 3-4 lamper op og så skal der være strøm til noget støvsuger/batterier. Hvad skal der til? Som billedet viser så går der en 5 led fra garage 1 til skur og derfra 5 led til 3 led til garage nr2. Ingen ide hvorfor, men tænker det er bedst at det er en 5led hele vejen igennem?. Men da jeg ingen forstand på strøm har, så ved jeg det ikke. 
Håber nogen kan hjælpe lidt. :) 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver ikke noget om, hvilken dimension dit kabel har, men jeg vil anbefale, at du fortsætter med 5x2,5 mm2.
Med den afstand, du har vist på tegningen, skulle der faktisk laves en spædingsfaldsberegning for at afgøre om 2,5 mm2 er nok. Jeg ved heller ikke om dit kabel er 1,5 mm2 eller 2,5 mm2.

fase
Har lige målt dem med et skydelære og får det til 2,5mm
Du har målt med en skydelære og målt 2,5 mm. er det diameteren eller har du beregnet arealet? 
Hvor stor er diameteren på kablet?

fase
2,5 mm er et ca. mål. Det kan være 2,3 mm. det svarer til 4 mm2 ,, så du fortsætter bare med samme størrelse kabel. Altså 5x4 mm2. Er du sikker på at dimensionen ikke står præget på kabelkappen. Hvilken størrelse sikring er der foran kablet?

fase
Annonce
Antal ledere er ok. Den 5 leder fra huset giver dig mulighed for at tænde noget f.eks. udvendig lys på skuret inde fra huset/garage. Medens den 3 leder ned til ikke giver den mulighed. Men du kan få lys, stikkontakter og almindelige opladere uden problemer. Oplader til elbil kan nok ikke lade sig gøre i garage 2. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor gammel er installationen?
Hvad er kablet forbundet til nu i garage 2?
Hvor ampere er sikringen på, der slukker for skur og garage?

Jeg spøger, for det ikke sikkert at der skal spekuleres i nyt kabel.

Med hensyn til sammenblandingen mellem mm og mm2:
Når man måler diameter (mm), skal det måles direkte på kobberet ikke på isoleringen. Man skal også vide om det er massive tråde eller ledere der består mange tynde tråde, før man kan omregne til kvadrat (mm2).

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis