Bejdse og lak

Hejsa
Helt ny her på siden🙂
Jeg har nogle stole i bøg som jeg gerne vil bejdse.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at give lak fra spraydåse istedetfor med pensel.
Jeg ved at der er bejdselak men hvad vil der ske hvis jeg brugte alm lak??

Hvis jeg ender med bejdselak så skal man påføre det med pensel. Men der kan det vel ikke undgåes at man laver pensel strøj??

Vh 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Der findes flere slags bejdse. Vand, sprit eller en lak der også "farver".
Jeg har kun arbejdet med sprit udgaven, og den kræver en overflade der efterfølgende bliver behandlet, da bejdsen ellers hurtigt slides, ikke mindst på overflader der "røres" meget, som en stol.
Du kan godt bruge spray lak oven på spritbejdse. Husk hellere mange små lag end et tykt.

Når man arbejder med lak er tørre/hærdetid noget man skal være opmærksom på.
Lakken er støvtør efter få timer og klar til næste lag, men den kan være flere døgn om at hærde helt igennem. Den nemmeste måde at kontrollere om lakken er hærdet, er ved at bore en negl ned i lakken (et sted der ikke kan ses). Hvis neglen efterlader et mærke, er lakken ikke færdighærdet og derfor skal man ikke tage stolen i brug.     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ved ikke om jeg gør det rigtig her :-) tak for svar Henrik .. hvis jeg vælger at pensle lak vil der så ikke komme pensel strøj? Stolen er bøg så overfladen vil være hård og glat. Så min egen vurdering er at spray lak er det bedste🤷🏼‍♂️
Hvis du bruger en god lakpensel vil lakken flyde flot sammen, men det kræver nok lidt øvelse. En stol er ikke det nemmeste at starte med, der er mange kroge og vinkler at holde øje med.
Du kan sagtens bruge spray, selvom det heller ikke er nemt, fordi spraylak er tyndt og derfor meget hurtigt løber.
Men mange tynde/fine lag og god tid, så tror jeg du kan få en fint resultat.

Som sagt er det værste utålmodighed, eller at man "vil det for godt" og derfor "hælder" for meget lak på.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også