Efeu på rionet hegn

Jeg har købt 120 fine efeuplanter til 10 kr. stk da de var på tilbud hos Jem&Fix for  3 uger siden.
De skal gro op ad barnebarnets nye hegn med rionet og stolper, når det er færdigt snart og jorden tilpas til at give planterne en god start.
Planterne står i et lyst skur med plasttag og i nogle skobakker fra Jysk. Nemme at vande, idet planterne står i hankbakker med potter. Nu gror efeuen rigtig godt, og jeg er nødt til at styre dem opad i stedet for ud til siderne.
Det gør jeg ved at sætte grillspyd i 30 cm længde langs potteranden for at tvinge grenene opad.(grillspyd fra Varde engros Lager til kr. 12,50 for 100 stk).
Nu mangler jeg en god ide til hvordan jeg kunne gøre efeugrenene fast.? Små metalringe klippet af plastbelagt tynd wire? Tråd/garn af materiale der rådner vil tage lang tid at binde, når der skal 4-5 pinde i hver potte.
En god ide efterlyses. Formålet er jo bare at efeuen skal have besked om hvilken vej den skal vokse = opad på rionettet.

Når lysten driver værket
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det kun skal stå i kort tid, så har det ingen betydning om det rådner væk. Det har heller ingen betydning om ståltråd er plastbelagt.
Tag noget tynd ståltråd og vikle pæn rund om en tynd rundstok/elektriker rør eller lignende. Det kommer til at ligne en fjeder når det trækkes af. Så klipper du med skævbider hele vejen op så du får en masse ringe. De er så lige til at klemme let på omkring planten og grill spyd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret. Det var præcist det jeg havde tænkt på. Håber ikke at min wire er for tyk, men den findes kun i den tykkelse hos Jem &Fix.

Når lysten driver værket
Wire er ikke god, hvis det er med flere kordeller. Det skal være massiv ståltråd. Kun lidt tykkere eller det samme som den jeg kalder blomster tråd. 

Jeg har skrevet wire, men det er nok plastbelagt blomstertråd jeg har. Det fungerer fint med at lave ringe. Dog er jeg kommet i tvivl om det var bedre med tråd uden plastbelægning, så ringene kan ruste væk over tid når efeuen har fået fat. Jeg laver ringen 15 mm med overlap på 4 mm. 

Når lysten driver værket
Hvis det skal ruste væk, så skal det være ubehandlet jern. F.eks. 1,2 mm sort bindetråd fra jemogfix. Jo tyndere tråd, jo hurtigere ruster det. Det helt tynde sorte bindetråd til f.eks. gran guilander kan også bruges, men skal sikkert “bindes”.

Søren O
Nu regner jeg med at vi fortsat taler om de midlertidige grill spyd. Det er det tråden handler om. Så der er ingen grund til at tænke på at det skal ruste væk. Det kommer ikke til at ske på den korte tid. 
Jeg ved godt du i en anden tråd spørger om noget til at binde dem på rionet. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis