Trykløst centralvarme anlæg over længere tid

Mit spørgsmål går på følgende: Jeg har kig på et ældre hus fra 1972 hvor man for 3 år siden har demonteret gasfyret(det var gået i stykker) og ladet alle rør og radiatorer være og varmet op med brændeovn og el paneler.
Er det forsvarligt at montere en ny varmekilde evt varmepumpe og genbruge den gamle installation som er kobberrør.

mv Torben  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og nej.
Det afhænger helt af om det f.eks. er et 1 eller 2 strengs system.
Det kan f.eks. være  opstået rust/tæring i radiatorerne hvis der er kommet luft i systemet, dog med lav risiko.

Et anlægs rørsystem fra 1972 er højst sandsynlig opbygget med lavt flow og højt vandtemperatur, ligeledes er radiatorerne dimensioneret for/til høj temperatur.

For varmepumpe er det mest økonomisk med højt flow og lav temperatur i radiator systemet, som medfører høj COP værdi.
Det er et system, med kobberrør, højst sandsynlig ikke dimensioneret til.
Ligeledes er radiatorerne højst sandsynlig ikke til lavtemperatur.
Radiatorer med 1 strengs system, med varmepumpe, er, alt andet lige, meget uøkonomisk, pga. at det kræver forholdsvis høj fremløbstemperatut, dvs. lav COP værdi.

Noget helt andet, er huset optimalt isoleret for varmepumpe?
Hvad med prisen på huset, er den derefter for husets faktiske tilstand, og nødvendige investeringer?

Hvad er diameteren af dine rør - har du et foto ? Gerne af en radiator og omkring det gamle gasfyr.
Hej Thomas Huset er til salg hos en mægler og jeg var ude og kigge igår, rørene er 15 mm kobber rør radiatorerne ligner rio pk 2 af nyere dato
jeg har desværre igen billeder 
15 mm kobberrør til hvor mange radiatorer?
Hvor er rørene fremført, kælder, gulv eller loft?

For en rimelig COP-værdi, for varmepumpen, kræver det at radiatorernes alm. overfladeareal, er i rimeligt forhold til gulv arealet, 

Et hus fra 1972 bør radiator arealet, alt andet lige, ligge på niveauet 0,4m2 / m2 gulvareal, for at undgå f.eks. El-patron i vinterperioder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis