Induktionsplade i stedet for alm keramisk.

Hej i gruppen. 

Skal snart flytte ind i en ny lejlighed.  Og der sidder på nuværende en indbygningsovn, og i bordpladen over ovnen er der nu en ældre keramisk kogeplade. 

Jeg kunne godt tænke mig at få monteret en induktionsplade i stedet. Men er lidt i tvivl om det er lovligt, og hvilke krav det i så fald skal overholde. Jeg har læst at en induktionsplade kræver mere ventilation under pladen. Er det fordi den bliver mere varm end en alm keramisk ? 

Det skal siges at det bliver en elektriker der kommer til at montere den. Gider bare ikke bestille den hvis den viser sig ikke at kunne sidde der. 

Hvad sider eksperterne herinde ? 

Har sat er billede ind af det nuværende setup. 😊

Vh Søren 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med det du viser på billedet, kan du roligt installere en induktionskogeplade. Der er sikkert flere cm. afstand mellem ovn og underkant bordplade. Dit kogegrej skal være egnet til induktion.

fase
S. Fabrin skrev den 03-06-2025 21:45:45

Med det du viser på billedet, kan du roligt installere en induktionskogeplade. Der er sikkert flere cm. afstand mellem ovn og underkant bordplade. Dit kogegrej skal være egnet til induktion.

Det lyder godt. Nu du nævner afstanden. Ved du om der er noget minimumskrav til afstand mellem ovn og kogeplade? 

Nej, det ved jeg ikke præcist, men jeg har en skuffe med bestik og der har jeg ca. 3 cm. op til kogepladen.

fase
Det ser ikke ud til at det giver problemer. Men du skal lige løfte kogepladen og tjekke målene. Både hullet og dybden.
En induktions koge plade giver ikke mere varme nedad end glaskeramisk. Og desuden er en ovn "ret god til" at få varme ovenfra uden at tage skade

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan løfte pladen eller trække ovnen ud (typisk et par skruer der skal skrus ud og så kan du trække ovnen ud og sætte den på noget) og måle højden fra ovnens top til bordpladens top. Og så sammenligne med indbygningshøjden(fra manual) på den induktionsplade du har i tankerne.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der står i monteringsvejledningen til induktionspladerne hvor meget luft der skal være.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis