Ekstra el tavle

Hej 
Jeg har fået leveret et skur hvor der er lagt lys og et par stikkontakter ind. Alt el er samlet i tavle på væggen og tilgangs kabel ført ud gennem bunden af skur i rør. 5 ledet 2,5. Er er kablen ikke for lille til at trække 3 automat sikringer 13 A.
Næste spørgsmål er at min kammerat mener at der skal monteres forsikring i tavlen i huset som kablen skal monteres i.
Vh Ole 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om kablet er for lille til at trække 3 automatsikringer kommer an på om det er en- eller trepolede sikringer. Om der skal en forsikring i tavlen i huset, kommer an på, hvordan det er tilsluttet. Sikringen bør være mindst 16A. Noget andet er om kablet kan nøjes med at være 2,5 mm2, eller du skal op på 4 mm2.

fase
Hej 
Det er et polede, 13 A. Værre er at jeg ikke har plads til en forsikring i tavlen. Det blive dyrt med en ny tavle også. Jeg regner med at elektriker tager strøm før hpfi. Der sidder også en i tavlen i skuret. 
debidut skrev den 03-06-2025 22:24:31

Hej
Det er et polede, 13 A. Værre er at jeg ikke har plads til en forsikring i tavlen. Det blive dyrt med en ny tavle også. Jeg regner med at elektriker tager strøm før hpfi. Der sidder også en i tavlen i skuret. 

Hvis strømmen tages før hpfi relæ skal der en forsikring til, da det jo så er din tarif sikring som min. er på 25 ampere. der beskytter dit kabel.  (eller dit kabel skal være 6-10 mm2.

Vi prøver igen, i morgen --
Der skal være sikring i tavlen foran kablet. Spørgsmålet er om det kan gå på samme gruppe som. f,eks. vaskemaskine. 
Det vil sjældent forekomme at der bruges så meget strøm at den 16A sikring slår fra. Prøv at vise et billede af tavlen, så er det nemmere at rådgive dig præcis. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis