Udtjent skorstenspibe

Hej
Vores murede skorstenspibe er ved at have nået enden på sin levetid, og der trænger vand ind på vores loftrum. Vi har fået en murer til at give tilbud på omfugning og skift af enkelte mursten, på næsten 40.000 kr. Det synes jeg er ærgerlige penge at bruge og overvejer derfor alternativer. I første omgang kigger jeg på naboens hus, han har en fin lille stålskorsten. Ville man kunne pille murstenspiben ned til under tagniveau og sætte en stålskorsten på i stedet for, eller kræver det at hele skorstenen skal skiftes? Jeg tænker at en stålskorsten vil give færre bekymringer fremadrettet, så ville hellere smide pengene efter sådan en, når jeg nu absolut skal have dem op af lommen. Skorstenen bruges af vores gasfyr, og vi har umiddelbart ikke planer om at skifte varmekilde foreløbig. Nogen der har erfaringer med noget lignende?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes det lyder som to problemer, vand på loftet er vist sjældent noget med defekte fuger. Din skorstensfejer er den bedste kontaktperson (ifølge mig) med de problemer og spørgsmål.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det kan sagtens være den øverste afdækning over skorsten som er utæt. Det havde drillet mig i nogle år. Reparation af fuger og lave ny inddækning hjalp ikke. 
En gammel murer fortale at man en årrække brugte afdækning lavet af vibreret leca beton. De var lette at bære op, men overfladen var kun en tynd cementlag. Efter nogle år i det hårde miljø var det så tæret væk. Der var så direkte adgang til at regnvand kunne sive igennem  leca pladen.
En gang fliselim blev smurt op på overfladen som løsning. Så kunne jeg undvære de spanden som var stillet op på loftet. 
Et gasfyr kan køre med en meget tynd skorsten så det kan sagtens være at du kan få sådan en monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er det et ældre ikke kondenserende gasfyr kan en stålskorsten vist fint klare opgaven.
Kondenserende gaskedler er et specielt kapitel, fordi der næsten ikke er forhøjet temp i skorstenen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis