Fittings til brugsvand

Jeg overvejer selv at skifte noget fittings (skal sidde efter cu-rør) under køkkenvasken til det kolde vand. Kan jeg ud af vvs-nr aflæse, om fittings er godkendt til brugsvand?

Historie:
Jeg har en noget rodet installation i (hjørne)skabet under køkkenvasken. Det fylder umanerligt meget og er noget værre fikumdik. Den lokale smed (VVS'er) mener - lidt brødebetynget - det er lavet af en prof.
I forbindelse med jeg fik en utæt forlængerslange til opvaskemaskinen i weekenden, gik jeg selv i gang med at få afspærret den pågældende afgrening. Men sfl. kunne ventilen ikke lukke helt, så mig afsted efter en ny hos den lokale Davidsen. Held i uheld, for omløberen til slangen fadlt af allerede da jeg havde løsnet den 1/2 omgang!! Nå, jeg fik demonteret Frese-ventilen og sat en billig kugleventil (midlertidigt) på, så jeg fik stoppet vandet.

Jeg kan alt - når det lykkes.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skift nu de fittings og kom videre. Messing fittings med bly i er ikke tilladt.

fase
rce0852 skrev den 02-06-2025 20:24:07

Jeg overvejer selv at skifte noget fittings (skal sidde efter cu-rør) under køkkenvasken til det kolde vand. Kan jeg ud af vvs-nr aflæse, om fittings er godkendt til brugsvand?

Historie:
Jeg har en noget rodet installation i (hjørne)skabet under køkkenvasken. Det fylder umanerligt meget og er noget værre fikumdik. Den lokale smed (VVS'er) mener - lidt brødebetynget - det er lavet af en prof.
I forbindelse med jeg fik en utæt forlængerslange til opvaskemaskinen i weekenden, gik jeg selv i gang med at få afspærret den pågældende afgrening. Men sfl. kunne ventilen ikke lukke helt, så mig afsted efter en ny hos den lokale Davidsen. Held i uheld, for omløberen til slangen fadlt af allerede da jeg havde løsnet den 1/2 omgang!! Nå, jeg fik demonteret Frese-ventilen og sat en billig kugleventil (midlertidigt) på, så jeg fik stoppet vandet.

Er den lokale smed også VVSer? Det kan sagtens se forfærdeligt ud og samtidig være lovligt. Ikke alle håndværkere lægger jo en ære i at gøre det pænt. Påp produktsiden for det produkt du gerne vil købe skal der stå på byggematerialet er drikkevandsgodkendt - ikke alle forhandlere er gode tila t få det skrevet - så ote må du ind på fabrikantens hjemmeside.

Hvis det er til opvaskemaskinen er det ikke brugsvand men drikkevand - der er andre krav. Ved det varme brugsvand må der gerne være bly i forskellige materialer da der ikke for brugsvand er krav om drikkevandsgodkendelse.

Men mon ikke det er bedre at få en aut- VVSer til at lave det - sådan noget må man ikke lave selv.

Husk den lovpligte waterblock/aquastop hvis der ikke er afløb i gulvet og drybbakke under maskinen, hvis det er i etageejendom.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis