Placering af ny radiator måler

Hej med jer.
Vi er ved at få skiftet alle varme/vindmåler i ejendommen, da vi har skiftet udbyder.
Nu er mit spørgsmål så hvor højt fra bund af radiator den skal placeres.
Jeg har læst mig frem til at ved 60 cm høj radiator skal den placeres 40 cm fra bund.
Er det så enden af måler eller er det display der skal være 40 cm oppe?
De nuværende er placeres 40 cm oppe fra display. Ved de nye er det placeret 40 cm fra bund så nu sidder de næsten i toppen.
Se billeder.
Håber i kan hjælpe os med den afklaring, da teknikerne kommer med forskellige forklaringer.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS Jappa.
Ring til jeres nye leverandørs kundecenter, de må vide det.

Logisk set ville jeg sige at de nævnte afstande skal være til der hvor føleren sidder, men medmindre I har en produktmanual er det punkt ukendt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har ringet til kundeservice, men det kunne de ikke svare på.
Jeg vil også selv mene at det er højden til føler. Jeg har bedt en tekniker om at kontakte mig, da kundeservice blot sagde at det var nye EU regler 😆 dette måtte helt klart være en joke. Energi regler m.m men ikke placering af måler.
Tak for dit svar John.
Godt at blive bekræfter i min egen vurdering.
Det er jo fordelings målere. Så hvis alle målere i blokken er monteret ens så bliver der en retfærdig fordeling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det har du ret i ev. Men nu har de kun nået at skifte i 2 opgange 12 andele ud af 110 og ramaskrig er igang over placering. Så kan vi nå at ændre det, ville det være fint. Måske de er placeret rigtigt, måske ikke. 
Ved ikke om de måler vandgennemstrømning eller varme. Er det varme vil det jo være væsentligt, da en radiator altid er varmes hvor vandet løber ind og dermed merpris.
Tak for dit svar Ev.
Der kommer en tekniker fra firmaet, så det bliver spændende at høre hvad han siger.
De måler hvor varm radiator er over fyrings sæson. Altså hvor meget har du brugt af bebyggelsens totale varmeforbrug.
I gamle dage var det en væske som fordampede. Der var så målestreger på det glas væsken var i.  Man kunne så se hvor mange streger der var fordampet i løbet af sæsonen.
Så ganger man "streger" med radiator areal. Det giver et "tal" for din lejlighed. 
Det samme gør man ved naboen, genboen osv. Det regnes så sammen med blokkens samlede varmeudgifter. Så har du et tal der er lidt højere end naboen, kommer du til at betale en tilsvarende lidt højere del af hele blokkens forbrug 
Da det er en fordelings måler er det helt uden betydning hvor måleren sidder, bare den sidder ens i alle lejligheder. 

Annonce
Det var virkeligt et meget brugbart svar. Nu blev jeg meget klogere.
Tak for det.
ev elmand skrev den 02-06-2025 23:42:21

Det er jo fordelings målere. Så hvis alle målere i blokken er monteret ens så bliver der en retfærdig fordeling.

Det er selvfølgelig sandt.

Havde jeg ikke lige tænkt på.
Men forudsætter vel så også at radiatorerne og lejlighederne er identiske?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej der kan være forskellig størrlse lejlighed og derved forskel på radiatorer.
Man kan populært sige at man ganger radiator areal med antal "streger" der er fordampet.
På den måde bliver det fordelt retfærdigt. 
Præcis hvordan det virker i forhold til elektroniske målere og varmvandforbrug kan jeg ikke forklare. 
De elektroniske er jo en udløber af at man skal have mulighed for løbende at følge forbruget. Ikke som i gamle dage kun få en opgørelse en gang om året. 

Der hvor retfærdigheden går lidt væk er hos dem som lægger f.eks. håndklæder på radiator. Så flytter man den varmeste zone nedad imod målepunktet. 
Jeg ved ikke om man kan "snyde" lidt ved at have en lille ventilator som blæser op igennem radiator så man får mere varme ud af den uden at det bliver målt helt præcis. 

Måleren måler på radiatorens temperatur. Højere indstilling af temperatur giver højere forbrug. Alternativet er en varmemåler i indgangen på hver lejlighed. Din måler bruges til fordelingstal for forbruget.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis