Eddike ødelægger bruserarmatur?

Jeg har købt et nyt og meget dyrt hansgrohe bruserarmatur. Her den anden dag havde der ligget en klud med rester af husholdningseddike i, oven på armaturet et par dage (kluden havde jeg brugt til at tørre væggen af som jeg plejer). Efter jeg tog kluden væk kunne jeg se hvide plamager på armaturet. Jeg tænkte det måtte være kalk, så jeg gnubbede på det med en svamp med lagereddike - men pletterne blev værre.

Så gik jeg ind og kiggede på hansgrohe FAQ, og der står gudhjælpe mig at man IKKE må bruge almindelig eddike til at gøre det rent med, det ødelægger armaturet. Har I hørt om noget så sindssygt før? Jeg har altid brugt eddike og har altid hørt det forslag fra alle venner og bekendte i forhold til bekæmpning af kalk. Jeg føler hvis man som producent siger at det må man ikke bruge, så burde det stå meget højt og meget tydeligt på pakken, på hjemmesiden, på selve produktet osv.?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der gør forskellen er nok bemærkningen i din beskrivelse "et par dage". Syrer angriber metaller, så efter at have brugt en syre til afkalkning, skal den skyldes af. Materialet i dit armatur er bestemmende for hvor stærkt det er overfor eddikesyre (eddike er forstyndet eddikesyre).  

Producenter har det med at være overforsigtige, for at undgå reklamationer. Men man er nødt til at følge deres anbefalinger, hvis man ønsker at have glæde af reklamationsretten. 
Men i step 2 er der ikke noget der ligger et par dage. Der er det vitterligt bare en svamp jeg gnubber direkte på. Som de så OGSÅ skriver man ikke må gøre. Er det kun mig der føler det er sindssygt at et 3 mdr gammelt armatur er ødelagt fordi man bruger helt almindelige husmorsmidler? Ville I andre bare "æde" den og sige pyt pyt?
Jeg er ret sikker på, at der følger en rengøringsvejledning som denne med produktet. Jeg har selv Hansgrohe armaturer, og var opmærksom på det omkring eddike. Så jeg må have læst det et sted som ikke er faq.
Kan ikke rigtig se, at producenten kan gøres ansvarlig. Men måske din private forsikring kan hjælpe.
Ok, det må bare være mig der ikke har fået det memo at et middel vi har brugt i 50 år nu er fy fy.
Eddike er som det hele tiden har været. Det er det nye armatur nok ikke. Jeg gætter på at det ikke er forkromet, som har være standard for amaturer i mange år. 
Annonce
Det er helt klart HansGrohes skyld. Rigtige mænd læser ikke brugsanvisninger.
[/satire]

Sig mig er det belagt med guld. Det virker helt vanvittigt at man skal bruge en bomuldsklud.
Jeg ville ikke kunne holde det kalkfri her. Jeg bruger microfiberklude dagligt.  

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Bent Andersen skrev den 02-06-2025 18:28:26

Guld kan sagtens tåle eddike. God idé.

Men brug ikke diamantbor, guld klarer ikke diamanter.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
psmertz skrev den 02-06-2025 17:35:56

Sig mig er det belagt med guld. Det virker helt vanvittigt at man skal bruge en bomuldsklud.
Jeg ville ikke kunne holde det kalkfri her. Jeg bruger microfiberklude dagligt.  

Men du må godt komme rengøringsmiddel på kluden, bare skyl grundigt med vand efterfølgende.

Nøgleordene er vist, undgå at væde med syre i flere dage!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis