Elskab i skel uden tilladelse?

Vi har fået dette fine elskab/kabelskab i skellet i indkørslen, men vi er ikke blevet spurgt om lov eller fået info omkring det, jeg vil gerne have det fjernet hvis muligt, men kan ikke rigtigt finde regler omkring det på nettet, så mit spørgsmål er om de bare må lave sådan et skab uden tilladelse fra mig ? Det er Syd-energi.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan de helt lovligt , det står jo i skel og ikke inde på din grund
Sålænge skabet ikke står på din grund, kan du ikke gøre noget ved det. fortovsarealet er offentligt. Hvorfor vil du have det flyttet? Hvis du vil have det flyttet, skal du henvende til Syd energi. Hvis de overhovedet vil flytte det bliver det sikkert for din (store)regning.

fase
Jeg vil gerne have det væk, fordi det er jo ikke ligefrem en skønhed at have stående. 

Jeg forstår bare ikke at det kan være lovligt at lave sådan et stort grimt skab i ens skel, som jeg vil kalde min grund uden at informere det mindste inden.

Men når det står i skellet, så er det vel 50/50 på min grund og offentligt, så er halvdelen af skabet "ulovligt" placeret eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man skal nogen gange læse det med meget småt. Når man anmoder om strøm til sit hus, så går man samtidig ind på at kende og respektere deres forretnings betingelser. Her står sikkert at de må etablere nødvendig materiel i skel. 
I gamle dage måtte landmænd også tåle elmaster på deres mark hvis de var medlem af foreningen. Det var kun ved højspændings master der tilfaldt noget erstatning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
CB89 skrev den 01-06-2025 22:43:29

Jeg vil gerne have det væk, fordi det er jo ikke ligefrem en skønhed at have stående. 

Jeg forstår bare ikke at det kan være lovligt at lave sådan et stort grimt skab i ens skel, som jeg vil kalde min grund uden at informere det mindste inden.

Men når det står i skellet, så er det vel 50/50 på min grund og offentligt, så er halvdelen af skabet "ulovligt" placeret eller ?

Hvis bagkanten af skabet står i skel, står den ikke på din grund, og du kan ikke modsætte dig placeringen. Hvis du vil have den flyttet, er det for din regning. Hvis forsyningen overhovedet vil flytte skabet.

fase
Annonce
Personligt synes jeg det er pænere end de affaldsbeholdere der ses på billederne. Og de accepteres tilsyneladende, medmindre billederne er taget på lige netop det tidspunkt hvor de skal være fremme.
Find skellinien for at se om det står på din grund.
Kontakt dem for at høre hvad reglerne er.
Plant en busk bag skabet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lygtepælen står vel også i skel, forventer du også at den skal fjernes?

Med venlig hilsen

Anders

Jeg fik en gang flyttet et skab, men der havde jeg også et godt argument, og de kunne selv se at placeringen var uheldig.

Jeg havde købt en byggegrund. Det var en hjørnegrund for enden af en vej, så jeg havde kun en begrænset bredde til udkørsel til vejen. De havde sat skabet lige foran det stykke. Jeg talte med dem, og de flyttede den et par meter til siden, hvor det hverken stod i vejen for mig eller naboen.

Generelt bliver man ikke spurgt, om der må stilles et elskab (eller en lygtepæl) foran ens grund.
Som S.Fabrin skriver så er den ikke på din grund hvis den står i skellet(altså bagsiden af skabet ikek går over skellinjen).

Når/hvis du fx sætter en hæk op må du heller ikke sætte den i skel mod offentlig vej. Den skal være fuldt på din egen grund når den vokser. Og en hæk eller hegn vil jo måske gøre den mindre synlig. So kan du også få dækket din affaldsspande

Uanset hvad er det Syd Energi du skal have fat i hvis den skal flyttes

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis