ny bund i fiskerjolle

Hej

Min far og jeg har i et stykke tid været på jagt efter en billig båd som vi kunne bruge til lidt lystfiskeri. Og for nogen tid siden fandt vi en meget billig en (næsten gratis) men også i meget dårlig stand.

Båden er lavet af glasfiber og har åbentbart senere fået påsat en trækahyt på den forreste ende. I bunden af båden er der oven på glasfiberen lagt et træ skelet med plader hen over. Alt træværket både bunden og kahytten er i temmelig dårlig forfatning pga at båden har stået uden for i en have i meget længe og træet står ikke til at rede. Vi vil nu fjerne kahytten (som jo alligevel er i vejen når vi skal fiske) også skal vi have lavet en ny bund!

Da vi ikke har lavet et sådant projekt før vil vi gerne hører gode tips til sådan en opgave. Vi har snakket om at lavet en bund i to løse dele som vi let kan tage ud af båden for at gøre rent/fjerne vand mv. Men et andet alternativ kunn vel være at lav en bund som var vand og luft tæt?

Grunden til at vi bliver nød til at have en bud i er at bådens bund er meget tynd/blød (enkelt skroget hedder det vel?) og at vi derfor mener at det ikke er så smart at gå/stå direkte på glasfiber bunden.

Er der nogen som har links til lignende projekter eller gør det sel v tips til hvordan vi bedst kan løse en sådan opgave?

I den eksisterende bund var der mellem træet i træskelettet lagt flammingo plader ud, er det noget som giver noget opdrift af betydning? Eller er der andre gode årsager til at dette er gjort og bør vi også gøre dette?

Med venlig hilsen
Claus Rasmussen

Bettina t
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmest er val at lave en træbund som den eksisterende, du har jo allerede modellerne ( den gamle bund)!

Men ja man kan også støbe en vandtæt dobbeltbund, men det er ikke så nemt som det lyder og specielt ikke hvis bunden er lidt blød.. En båd giver sig jo lidt i søen og en dobbeltbund skal være ret stærk for at kunne holde til disse vrid, eller så stiv at den forhindrer vridet.

MVH Njord
hej!!!

det jeg får ud af det du skriver, er det en træbåd du er ved at købe. Der er jo mange igennem tiden der har forsøgt at redde deres gamle utætte træjolle ved at ligge et lag fiber på. DET DUER BARE IKKE. jeg kommer fra en havne by, og det giver mig kuldegysninger når jeg høre fiber på træ. Mit råd er hold dig fra den. Det er jo dit og dine passereres liv du sætter på spil med sådan et eksperiment.

MVH

Kim

P.S. det kan også være jeg er blevet taget ved næsen, og du har lavet dette indlæg som en aprilsnar!!!!!! :lol:
Jeg læser det helt klart som en fiberbåd, hvorpå der er monteret en træoverbygning samt en træbund. Altså en ganske almindelig jolle med bundbrædder til at gå og stå på.

MVH Njord
Til njord!

Den bund du snakker om hedder dørk eller dæk!!!

Jeg har forstået det som :

træ skelet = spanter
bund = den del af jollen der er ud mod vandet

Og man vil da ikke lave et tyndt lag fiber, der giver efter hvis man træder på det. Når det er så tyndt vil der jo være stor risiko for at den springer læk, hvis man går på grund, selv om det kun er sand.

MVH

Kim
Annonce
Hej Kim.

Jeg tror ikke du har prøvet at sejle i små joller og kanoer... Her giver bunden sig ofte når man sejler. Men fiberen er jo sikkert dimmensioneret til at kunne holde til det. Og ja vi bør sikkert kalde det "dørken" for dækket ligger jo højere!!!!!! Men lad os ikke skændes om ord.. heller give råd...

MVH Njord
:roll:

Hej!!

Nu sidder jeg virkelig og tænker!!!! Det du skriver, er det noget du ved noget om, eller er det bare for at få det navn vist?????

At sammenligne en kano og en fiskejolle!!! det er da også træls at elefanten ikke kan flyve når nu bien kan!!!!

At sammen ligne en pram til at sejle på søer og åer med, med en jolle der skal kunne holde til at sejle på åbenthav, og ikke kun vejlefjord, med 500 til 1000 kg. fiskegrej, det kan man da ikke.

MVH

Kim
Hej Kimtani.

Njord behøver vist ikke at få sit navn vist - han er en vi alle holder utroligt af, da han giver så meget til alle os andre, så stik lige fløjten ind - vi giver gode råd i dette forum, og kritiserer ikke hinanden - husk det!

Mvh. JørgenE
Hej!!

OK vi må ikke mene andet, og give den mening til kende!!!!

JEG KAN GODT FORSTÅ HVORFOR DEN JOLLE VAR SÅ BILLIG!!

MVH

Kim
Mit mål har på ingen måde været at genere Kim og det er det fortsat ikke...

Men en mindre jolle og en kano kan for mig fortsat sammenlignes... Og ja Skjernjollen er en helt anden kaliber, men det viser lidt om principperne for en jolle der kan modstå virkelige belastniniger... Ikke de belastninger en lille jolle til lidt lystfiskeri står over for..

Og som du selv skriver er der oceaner af forskel på en jolle til lidt søpjankeri og en der går på havet... Se fx den POCA der har været på vej nordkalotten rundt... Det er sager der holder til nærmest ALT.

Men nit indtryk var at der på den forespurgte jolle var tale om en mere ordinær, eller simpel kvalitet..

I bådnyt's GDS serie har de i øvrigt renoveret lidt på en simpel fiberjolle, og støbt beton klodser i bunden... Men det er jo en anden historie...

Dette vil være mit sidste indlæg i denne tråd...

Jeg håber ikke at have generet nogen med mine svar...
Hvis nogen har behov for yderligere dialog kan jeg kontaktes med en "personlig besked" eller en mail.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis