Forgrening af nedgravet elkabel

Jeg skal bygge en havestue med indlagt strøm. Der løber et 5x6mm2 kabel lige under (50cm) hvor havestuen skal være. Kan en elektriker lave en forgrening til strømudtag i havestuen, når der ikke er noget at give af (altså der er ikke nogen sløjfe på kablet og det er ikke forberedt til forgrening).
Er det er stor eller lille opgave? Umiddelbart tænker jeg det er så lille en opgave, at det nok kan være svært at få nogen til at komme og lave det.
Nogen bud?

Mvh Rasmus 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er selvfølgelig aut arbejde, men hvis du selv graver ned til kablet og laver renden hvor det skal føres videre til er det en relativ lille opgave at enten forlænge eller lave en forgrening.
En forgrening laves i en egnet og tæt samledåse som din elektriker leverer.
Sik har en vejledning ift gravearbejdet her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak for svaret :)
Få sløjfet kablet ind og ud af bygningen i stedet for en T muffe. 

fase
nu er det vel ikke en stikledning med umålt strøm , og 5X6# til en havestue det er jo vildt overdrevet , det skal jo afsluttes i en tavle 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 01-06-2025 21:41:03

nu er det vel ikke en stikledning med umålt strøm , og 5X6# til en havestue det er jo vildt overdrevet , det skal jo afsluttes i en tavle 

Ja, det kræver nok lidt mere forklaring. Kablet når ned i bunden af vores have til vores sauna og afsluttes i en tavle. Det er 90m langt (derfor dimensionerne). Den nye havestue ligger 30 meter fra saunaen (altså mellem hus og sauna).
Kræver en forgrening til en havestue så også en tavle? Vi skal kun bruge en enkelt fase til havestuen. 

Jeg kender ikke forgrenings materiel der er egnet til at bruges under jorden. Hvis kabler graves fri på et par meter hvor havestuen er, kan den klippes over og den ene ende nå op i havestue. Den anden ende forlænges og går op i havestue. Ja det kræver en lille tavle. Både som samle dåse og for at sikre med til 10 A  hvis sikringer foran kablet er større end 10 A

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis