Vægdåse og gennemføring i fliser

Jeg er lidt i tvivl om korrekt "anvendelse" af indmurede vægdåser. Jeg havde regnet med at føre de blå plast-manchetter hele vejen gennem wedi og fliser og så skjule dem med armaturenes manchetter. Og at vådrumsmanchet og membran så blev monteret omkring dåsens blå manchet.
Men eksperten i det lokale byggemarked solgte mig vådrumsmanchetter til rør og ikke dåsen, da han sagde at dåsens plastkrave skal saves af bag fliserne, så det kun er nippel-/muffe-røret der føres gennem vådrumsbembran og fliser.
Er det ikke forkert? Jeg kan bedre lide tanken om at have adgang til vægdåsen udefra, selvom det giver et 50mm hul i fliserne. Det dækkes vel nemt med en pæn manchet.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke stole på ekspedientens viden i et byggemarked. Plastkraven skal skæres af lige med fliserne og tætnes med vådrumsmembran og manchet.

Når du sætter fliserne op så gør dig selv den tjeneste at bore hullerne præcist da manchetterne kun dækker noge få mm ekstra.

Selvbygger med stort S. 
Så enkelt er det ikke. 
Vådrums membran sidder jo under fliser, og det er der tætningen er. Altså med krave og membran. Så kommer fliser uden på som både pynt og beskyttelse af membranen. Men tætheden skulle gerne være opnået allerede bag fliser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej selvfølgelig skal membranen på inden fliserne🤣

Selvbygger med stort S. 
Tak. Det var også det, som var min plan. 
Vådrumsmembran på wedi med vådrumsmanchetter om de blå dåsekraver. Så er der lukker for fugt bortset fra indvendigt i dåserne.
Dernæst pæne 54mm huller i fliserne og fuge omkring dåsekraven. Og så saver jeg det resterende af.

Leverer 1/2" manchetterne retur til byggemarkedet :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis