Bygge fortsatsvæg

Hej Lav-det-selv forum! :-)

Jeg har et mindre projekt, hvor jeg skal have lavet en klassisk lydisolering fra én af vores vægge til naboen.

Jeg har kigget lidt på forskellige løsninger og er kommet frem til at det skal være en fortsatsvæg med følgende dimensioner:

ca. 30mm afstand fra væg til stål skelet.
45 mm stål skelet.
1-2 fibergips plader på stål skelet.
45cm's afstand mellem lægterne.
højde fra gulv til loft er omkring 2,9 meter.
Glas uld mellem væg og skelet (da det kan give sig lidt)
Stenuld inde i skelettet.

Jeg har fundet nogle 45mm Knauf stål profiler, som er 0,46mm i godstykkelse.

Jeg har kigget lidt på Knauf tekniske dimensionering.

Mit spørgsmål er; kan jeg anvende 45mm stål skelet (0,46mm) til 2xfibergips plader med 2,9 meter i højde? Eller er denne konstruktion lidt for skrøbelig?

Jeg håber nogen nemt kan svare på dette :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Hvis du er bekymret for stabilitet kan du sætte en skillerumslægte inden i de lodrette profiler. Det vil også gøre det det nemmere for skruerne at bide sig fast - en halv mm stålplade alene er ikke meget gevind til 2 lag fibergips og kræver lidt fingerspitzgefühl.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er helt standard tykkelse, så det går fint. Når væggen er færdig så bliver den stabil og skruefast. 
Du skal naturligvis ikke have andre ​lægter end stållægterne. Det kunne misforstås i din beskrivelse. Ja vil du presse skillerums lægte ind i hver stållægte så er det også ok, men efter min mening unødvendig. 
Jeg anbefaler plader med lige kant og så lime dem sammen. Limfugen hugges af dagen efter, og du skal ikke røre ved den før den er hærdet. 
Det vigtigste derefter er at alle kanter fuges tæt, ellers bliver du skuffet over effekten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-06-2025 14:11:39

Det er helt standard tykkelse, så det går fint. Når væggen er færdig så bliver den stabil og skruefast.
Du skal naturligvis ikke have andre lægter end stållægterne. Det kunne misforstås i din beskrivelse. Ja vil du presse skillerums lægte ind i hver stållægte så er det også ok, men efter min mening unødvendig.
Jeg anbefaler plader med lige kant og så lime dem sammen. Limfugen hugges af dagen efter, og du skal ikke røre ved den før den er hærdet.
Det vigtigste derefter er at alle kanter fuges tæt, ellers bliver du skuffet over effekten.

 Tusind tak for svar. Det virker til, at jeg er på rette vej :-)

Skal stål skinner også sættes på de tilstødende vægge således at man skaber en sammenhængende firkant eller skal man blot have de lodrette stållægter til at forbinde loftsskinnen og gulv skinnen?

Jeg har kunnet finde, at man nok skal have 45cm afstand i mellem stållægterne - vil det være OK i forhold til 2 x fibergips?

Tak for svar - meget værdsat.

BOFH skrev den 01-06-2025 11:03:44

Det kan du godt. Hvis du er bekymret for stabilitet kan du sætte en skillerumslægte inden i de lodrette profiler. Det vil også gøre det det nemmere for skruerne at bide sig fast - en halv mm stålplade alene er ikke meget gevind til 2 lag fibergips og kræver lidt fingerspitzgefühl.

/BOFH 

 Mange tak fo svar :-)

Vil du sige, at 2 plade af fibergips kan limes to første plade og herefter skrues i selve den fibergips plade, som er skruet fast på stållægterne? Eller skal begge fibergips plader skrues fast på stål lægterne?

Begge fibergips skrues på stållægter. Gerne så samlinger ikke er over hinanden. 
Når man bruger 45 cm afstand så er det for at det kommer til at passe med 90cm plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tænker at lave 20 måske 30 mm afstand fra væg til stålrammen for at skabe afkoblingen fra min nuværende væg. I selve stålrammen skal der selvfølgelig noget isolering - her tænker jeg stenuldsisolering.

Men jeg havde oprindeligt tænkt, at i de 20 måske 30 cm at der kunne jeg finde noget glasuld. Men det ser ud til at være vanskeligere at finde noget i den tykkelse, da det jo er relativt tyndt.

Vil det være et problem, hvis man ikke isolere mellem selve væggen og stålrammen i forhold til lyd? Kan det skabe resonans når man har et tomt hulrum?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også