Blænde kloakrør. Ide til cowboyløsning?

Jeg har revet en havestue ned og bygget terrasse. Der stikker et kloakrør op som før tog vandet fra havestuens tagrende. Det rør skal jeg have blændet nu.

Røret er 110 mm og jeg har skåret det af lidt nede. Det betyder at delen, hvor røret udvider sig og kan tage mod en prop, er væk.

Jeg skal med andre ord nok finde på noget andet. Jeg har prøvet at lime en plastikskive fra noget køkkengrej på med tagrendelim, men det holder ikke så godt. Kontaktfladen, hvor der limes, er for lille.

Røret er også stoppet til med mineraluld.

Hvordan ville I proppe røret?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en 110 mm slutmuffe da den er lavet til formålet.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har købt en. Den kan ikke gå på. Den har nøjagtig samme diameter som røret og er lavet til at blive presset ned i et rør der er en anelse større (ved ikke hvad den del hedder, der bliver lidt større).
Du skal bruge en muffe sammen med slutmuffen. (Muffen går uden på røret.)

Søren O
Sådan en prop passer, til at gå indvendig i røret...

Bare den første Google kom frem med..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Den Jens har link til passer på rørspids. Altså inden i et rør hvor muffe er savet af. Den har også gummiring monteret
Den du har købt passer til muffe og har ingen gummiringe da de jo sidder i muffen. 
Når du har den slutmuffe så kan skydemuffen som Bredker viser også hjælpe dig. Fordelen er at den kan købes i enhver byggemarked. 
Husk at den afsavede rørende skal files godt for at det er nemt at få skydemuffe på. Samt noget glidemiddel ( opvaskesæbe) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-05-2025 16:08:31

Den Jens har link til passer på rørspids. Altså inden i et rør hvor muffe er savet af. Den har også gummiring monteret
Den du har købt passer til muffe og har ingen gummiringe da de jo sidder i muffen. 
Når du har den slutmuffe så kan skydemuffen som Bredker viser også hjælpe dig. Fordelen er at den kan købes i enhver byggemarked. 
Husk at den afsavede rørende skal files godt for at det er nemt at få skydemuffe på. Samt noget glidemiddel ( opvaskesæbe) 

brug ALDRIG sæbe , det udtøre pakningen

har du ikke det rigtige glidemidel bruger du silikonesprey eller magarine
Det helt rigtige er vel at bruge en dobbeltmuffe i stedet for en skydemuffe. Ved godt i i dette tilfælde er det helt ligegyldigt. Lidt andet er hvis man vil samle 2 rørstumper, skal man ved skydemuffe sikre sig at den sidder midt over rørsamlingen. Dobbeltmuffen har et stop inde midt i muffen der sikrer at muffen sidder rigtigt

Søren O
Tak alle sammen! Det lykkedes. Jeg brugte Bredkers skydemuffe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også