Forarbejde inden fuldspartling af gamle pudsede vægge

Hej med jer
Jeg har kastet mig ud i at renovere væggene i gang/entre i vores gamle lejlighed fra start 1900-tallet.
Ifm. at vi fik indfræst ny el i væggene, viste det sig, at de yderste lag maling/spartel/tapet/puds havde sluppet den underliggende puds en del steder.
Jeg har nu fjernet alt der sidder løst og står tilbage med nogle meget uensartede vægge:
Nogle steder er vi helt inde ved inderste lag puds, andre steder sidder der finpuds tilbage som sidder rigtig godt fast - og endelig er der et par vægge hvor yderste lag spartel og maling sidder helt fast.

Slutresultatet skulle gerne være nogenlunde glatte fuldspartlede vægge med filt. (Og et nyt ​nedhængt loft, som jeg overlader til en tømrer)

Jeg har læst en masse tråde om lignende, men er I tvivl om hvordan jeg griber opgaven an når væggenes tilstand er så uensartet. Hvilket forarbejde skal der til før jeg kan gå i gang med spartelmassen?

Eller er væggene i for dårlig stand til at det er en realistisk gør det selv opgave for en (relativt) uerfaren?

På forhånd tusind tak for hjælpen!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser nu ikke så slemt ud. Bortset fra hullerne og det mest ujævne langs indfatningen, kan du næsten gå direkte til rullespartel. Jeg ville fylde hullerne med mørtel plus en smule cement, evt bruge en grovspartel til at jævne det værste.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak for svar!
Dejligt, at det ikke står så slemt til, som jeg troede.  Så vil jeg starte med at lappe huller med mørtel og så give det et forsøg med ​rullespartel derefter.

Skal væggene have en gang forankringsgrunder inden jeg begynder at spartle?
Den gamle puds er godt tør og drysser lidt.
Prøveratlavedetselv skrev den 01-06-2025 10:23:56

Den gamle puds er godt tør og drysser lidt.

Ja, men først efter du har været der med mørtel. Husk også lidt vand på/i hullerne inden du fylder mørtel i ellers suges vandet for hurtigt ud af det.

De store overgange og ved dine hullerne er du nok nødt til at trække over med alm letspartel inden du starter på finish. Et tip ifm rullespartel er at spartelen skal være så bred som muligt og så file hjørnerne lidt så de ikke laver skarpe kanter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nogen filer hjørner, andre bøjer hjørner, men jeg laver lidt mere tryk på den side af spartel som vender imod den "ikke spartlede side" På den måde kan man øve sig i at undgå spartel striber. 
Jeg mener det er derfor spartel har en asymmetrisk håndtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også