Radonspærre og fugtspærre i ældre bolig

Hej alle LDS’er.
Synes efterhånden jeg har læst mange artikler om opbygning af terrændæk og hvordan de kan renoveres i ældre huse, men kan ikke blive klog på hvilken løsning som vil være korrekt i mit tilfælde, uden at skulle starte helt forfra, så jeg håber på lidt hjælp herfra :-)

Jeg har et hus fra 1959 hvor jeg er ved at skifte gulvet til et nyt med gulvvarme. Jeg har fjernet det gamle og står nu og kigger på et tørt beton lag som er 100mm tykt. Der er ingen isolering under betonen, kun et kapillærbrydende lag. Det ser altså ikke ud til at opadstigende grundfugt er et problem, da betonen er tør.
Jeg vil gerne isolere ovenpå betonen inden gulvvarmen og så vil jeg også gerne radonsikre. Hvis jeg lægger radon folie ovenpå betonen, og isolere ovenpå så har jeg i princippet også fugtsikret, men så bryder jeg princippet om at en fugtspærre højst må ligge 1/3 inde i isoleringen, da jeg jo efterfølgende lægger isolering ovenpå. Men er det i virkeligheden et problem? Fugtspærren i et terrændæk er vel tiltænkt at forhindre fugt nedefra, og ikke det der er ovenfra? Desuden stiger fugtig luft også opad, så jeg kan ikke se hvordan den fugtige luft i boligen skal kunne bevæge sig ned i gulvet og fortætte i isolering og skabe kondens. Så er 1/3 reglen i virkeligheden stadig gældende for fugtspærre i terrændæk?
1/3 reglen bliver jo også primært brugt i vægge for at man ikke efterfølgende kommer til at lave hul i membranen ved opsætning af hylder og lignende. Så, hvad nu hvis jeg lagde radon folien direkte ovenpå isoleringen inden jeg etablere gulvvarme? Eller måske endnu bedre, hvad hvis jeg brugte et gulvunderlag med indbygget fugtspærre og dermed også en Radonspærre ovenpå gulvvarmen inden det færdige gulv bliver lagt ud? F.eks denne:

https://www.10-4.dk/varer/gulve/gulvunderlag/wallmann-gulvunderlag-no-noise-1409966?gad_source=1&gad_campaignid=17176526565&gbraid=0AAAAADoemwyJQyXNbNS5t7Ab8ym2hX6Nq&gclid=CjwKCAjwi-DBBhA5EiwAXOHsGR248Ygnp4vwHdqswWaYghNwg09EATTZVG44DDZOtOqFqLkuQnOczRoCUv8QAvD_BwE

Bonus spørgsmål: Har kigget på trykfast isolering fra Sundolit eller noget TF70 fra Kingspan. Trykstyrken er ret forskellige i de to, men hvor “trykfast” skal isoleringen være? Er 140 kPa nok, eller skal man op i 200 som Sundolit tilbyder? Det er til en almindelig bolig :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken opbygning er du i gang med at lave??
Siden du spørger til trykstyrke antager jeg det er let gulvvarme oven på beton. Isf skal det være trykstyrke 250 og 1/3 reglen om dampspærre er gældende. Fugtspærre nederst er dermed forkert.
Dokumentation for løsningen finder du i Træ12 som du kan købe online eller evt låne på et bibliotek i nærheden. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH, og tak for dit svar.
Det er netop et let terrændæk jeg tænker på. Jeg har bestilt træfakta til mit nærmeste bibliotek, men afventer dog stadig at den skal komme hjem. Men indtil jeg får adgang til den, så spørge jeg lige opfølgende lidt mere.
Når jeg læser om trykstyrken i andre typer af isolering, f.eks. Sundolit S60, S80 eller S150, så bliver S60 og S80 anbefalet til almindelig bolig, hvor S150 er til kommercielle bygninger og S250 til tung erhverv. Men er dette så kun gældende for tunge terrændæk, hvor man støber beton ovenpå isoleringen? Og til lette terrændæk skal det være S250 som minimum? Har fundet det her:
https://billigfundament.dk/sundolitt/

Mht. placeringen af fugtspærren, så er det bare at følge reglen om maks 1/3 inde i isoleringen?
Er der slet ingen logik i at tænke at fugt indefra boligen vil stige opad, og at en fugtspærre i gulvet dermed primært vil forhindre opadstigende fugt? Hvis der ikke findes nogle byggeeksempler eller beviser på det at det derfor kan lade sig gøre med en fugtspærre længere nede i isoleringen, så holder jeg mig nok fra det, men synes bare det logisk giver mening, at det ikke vil være et problem.

Er der noget med at jeg kan droppe fugtspærren fuldstændig hvis isoleringen ikke er for tyk?
SebastianT skrev den 03-06-2025 09:17:46

Men er dette så kun gældende for tunge terrændæk, hvor man støber beton ovenpå isoleringen? Og til lette terrændæk skal det være S250 som minimum? 
Ja. En betonplade er tung og meget stiv. Det er gulvspånplade ikke i sammenligning. Derfor højere krav til trykstyrken.

Mht. placeringen af fugtspærren, så er det bare at følge reglen om maks 1/3 inde i isoleringen?
Er der slet ingen logik i at tænke at fugt indefra boligen vil stige opad, og at en fugtspærre i gulvet dermed primært vil forhindre opadstigende fugt? 
Både og men mest nej ;-)
I let konstruktion med let gulvvarme er der ingen organiske materialer under dampspærren, derfor er det lidt ligegyldigt hvis der er opstigende fugt. Der er dog et væsentligt højere behov for at indkapsle den varme og fugtholdige luft inde i boligen for at reducere energiforbruget, derfor er dampspærren på den varme side nødvendig. Hvis der er en betonplade at bygge på skal denne iøvrigt også perforeres sådan at vand kan dræne væk. Dampspærrens mest idelle placering er at den ligger imellem 2 lag isolering (max 1/3 nede) da den her ikke er så udsat som hvis den ligger umiddelbart under gulvspånpladen. Tapes i overlæg og klæbes bag fodpaneler.

Er der noget med at jeg kan droppe fugtspærren fuldstændig hvis isoleringen ikke er for tyk?

Ja, men det er i gammeldags traditionel opbygning med strøgulv hvor du får en væsentligt ringere isolering og mulighed for at fyre for ormene hvis du etablerer gulvvarme i det.

/BOFH 

Ja. En betonplade er tung og meget stiv. Det er gulvspånplade ikke i sammenligning. Derfor højere krav til trykstyrken.
Det giver jo god mening. Jeg er bare blevet forvirret af en tegning fra Kingspan med deres TF70 isolerings plade til gulv. Se vedhæftede billede. Her er det netop en let konstruktion, men trykstyrken på TF70 er kun opgivet til "op til 120 kPa". Vil det så egentlig slet ikke være en stærk nok løsning? Det er forvirrende at en virksomhed kan anbefale det, når træfakta dokumentere noget andet.  

Hvis der er en betonplade at bygge på skal denne iøvrigt også perforeres sådan at vand kan dræne væk.
Hvor vil vandet komme fra? Hvis fugtspærren er tæt, så kommer det ikke indefra boligen. Betonpladen ligger i forvejen 20-30 cm over terræn, og grundspejlet er 3-4 meter under boligen. Har ikke set hele betonpladen endnu, da gulvet ikke er brudt helt op, men har en formodning om at det er helt tørt. Så hvis det hellere ikke kommer nedefra, kan jeg så undgå at lave huller?  Det virker som et rimeligt stort arbejde at skulle perforere 10 cm beton mange steder, så vil da gerne slippe for det hvis jeg kan...

SebastianT skrev den 03-06-2025 11:19:13

. Her er det netop en let konstruktion, men trykstyrken på TF70 er kun opgivet til "op til 120 kPa". Vil det så egentlig slet ikke være en stærk nok løsning? Det er forvirrende at en virksomhed kan anbefale det, når træfakta dokumentere noget andet.  
Det må Kingspan jo så selv stå inde for, men de kommer ikke og hjælper med noget når træet knirker pga blødt underlag. Tidligere har træfakta haft en anbefaling med trykstyrke 150, men det er man gået væk fra og har øget kravet pga dårlige erfaringer. 

Hvis der er en betonplade at bygge på skal denne iøvrigt også perforeres sådan at vand kan dræne væk.
Hvor vil vandet komme fra? 
Hvor mange typer vandskade findes der?? Det kunne være udefra kommende vand pga lokal oversvømmelse eller styrtregn ind ad en glemt dør der stod åbent. Et andet scenarie kunne være rørbrud eller blokeret kloak.

Det virker som et rimeligt stort arbejde at skulle perforere 10 cm beton mange steder, så vil da gerne slippe for det hvis jeg kan...

Hvis den smule tid med en boremaskine afskrækker dig tror jeg ikke du skal gå i gang med for meget ;-)

/BOFH 

Tilføjelse ift opstigende fugt - eps kan ikke optage det.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis