Hej alle LDS’er.
Synes efterhånden jeg har læst mange artikler om opbygning af terrændæk og hvordan de kan renoveres i ældre huse, men kan ikke blive klog på hvilken løsning som vil være korrekt i mit tilfælde, uden at skulle starte helt forfra, så jeg håber på lidt hjælp herfra :-)
Jeg har et hus fra 1959 hvor jeg er ved at skifte gulvet til et nyt med gulvvarme. Jeg har fjernet det gamle og står nu og kigger på et tørt beton lag som er 100mm tykt. Der er ingen isolering under betonen, kun et kapillærbrydende lag. Det ser altså ikke ud til at opadstigende grundfugt er et problem, da betonen er tør.
Jeg vil gerne isolere ovenpå betonen inden gulvvarmen og så vil jeg også gerne radonsikre. Hvis jeg lægger radon folie ovenpå betonen, og isolere ovenpå så har jeg i princippet også fugtsikret, men så bryder jeg princippet om at en fugtspærre højst må ligge 1/3 inde i isoleringen, da jeg jo efterfølgende lægger isolering ovenpå. Men er det i virkeligheden et problem? Fugtspærren i et terrændæk er vel tiltænkt at forhindre fugt nedefra, og ikke det der er ovenfra? Desuden stiger fugtig luft også opad, så jeg kan ikke se hvordan den fugtige luft i boligen skal kunne bevæge sig ned i gulvet og fortætte i isolering og skabe kondens. Så er 1/3 reglen i virkeligheden stadig gældende for fugtspærre i terrændæk?
1/3 reglen bliver jo også primært brugt i vægge for at man ikke efterfølgende kommer til at lave hul i membranen ved opsætning af hylder og lignende. Så, hvad nu hvis jeg lagde radon folien direkte ovenpå isoleringen inden jeg etablere gulvvarme? Eller måske endnu bedre, hvad hvis jeg brugte et gulvunderlag med indbygget fugtspærre og dermed også en Radonspærre ovenpå gulvvarmen inden det færdige gulv bliver lagt ud? F.eks denne:
https://www.10-4.dk/varer/gulve/gulvunderlag/wallmann-gulvunderlag-no-noise-1409966?gad_source=1&gad_campaignid=17176526565&gbraid=0AAAAADoemwyJQyXNbNS5t7Ab8ym2hX6Nq&gclid=CjwKCAjwi-DBBhA5EiwAXOHsGR248Ygnp4vwHdqswWaYghNwg09EATTZVG44DDZOtOqFqLkuQnOczRoCUv8QAvD_BwE
Bonus spørgsmål: Har kigget på trykfast isolering fra Sundolit eller noget TF70 fra Kingspan. Trykstyrken er ret forskellige i de to, men hvor “trykfast” skal isoleringen være? Er 140 kPa nok, eller skal man op i 200 som Sundolit tilbyder? Det er til en almindelig bolig :-)