Ideer til at fjerne maling fra indendørs træbeklædning (vægge og lofter)

Jeg har købt et sommerhus fra 1979, som indvendigt er beklædt med profilbrædder. Jeg vil tro, at de er af fyrretræ. Den tidligere ejer har desværre valgt at overmale alle vægge og lofter, så alting nu fremstår i hvidt. Jeg vil meget gerne tilbage til det oprindelige udtryk uden at skulle udskifte samtlige profilbrædder i huset, som er ca. 70 m2. 

Sætter pris på alle gode ideer til hvordan jeg kan slippe afsted med sådan en operation med størst muligt genbrug af oprindelige materialer. Er det urealistisk, hører jeg også gerne om alternativer til at bevare de hvide vægge.

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver svært.
Ville måske bruge mild sandblæsning og lave et setup selv - men det kommer til at svine helt vildt.
Problemet er alle de revner hvor der er maling i - så man skal fjerne i dybden flere steder.
Jeg ville nok bruge ordet umulig i stedet for svært. Det kan ikke fjernes så det kommer til at se godt ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
At fjerne malingen er ikke muligt. Hvis du ikke kan leve med det nuværende, så kan du sætte gipsplader op på profilbrædderne og spartle og male disse, evt. beklæde med glasvæv.
Prøv at se på prisen for nye profilbrædder, kontra prisen på malingfjerner, sandpapir, maskiner og efterbehandling af de rå træ du ender op med.
For så slet ikke at tale om tiden og svineriet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En af mine sommerhus naboer har lige været igang med det samme i et rundtømmerhus.
Efter at have brugt 1 uge med malingsfjerner endte han med at få det fjernet med tørisblæsning.

På et hus med profilbrædder er det helt sikkert billigere at skifte brædderne.

Selvbygger med stort S. 
Tak for alle svarene. Jeg har indset, at de må skiftes ud. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også