Opmuring af vindueskant

Hej
Jeg er i gang med at nedtage malet hessian og dermed er således en del af vindues øverste vindueskarm 
faldet ned under aftagning, da de med tiden kommer til 
at sidde løst.

Derfor vil jeg gerne høre om nogen ved

1. hvordan man opmurer den øverste kant uden at mørtelen igen begynder at falde ned.

2. hvordan man laver en kant der er skarp nok.

Der skal senere spartles men spartelmasse 
må vel kun udgøre få millimeter.

Mvh Per
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sørge for ordentlig vedhæftning. Sørg for at murværket ikke er for tør, og bland evt. lidt fliseklæb i den smule mørtel du skal bruge.
Den skarpe kant vaver du ved at “skrue” et bræt fast på indermuren, så du har noget til at styre dit pudsebræt. Næste dag pilles brættet ned, og du kan pudse færdig.

Søren O
Jeg var ikke klar overan kunne blande fliseklæb i cementen.
Jeg har forsøgt med compexo med nogenlunde resultat.
Nen der er nogle inderste huller ved vinduet hvor 
mørtelen bliver ved med at falde ned.
Overvejer at ​gå over til beton fra Biltema men det ved jeg jeg ikke om man kan bruge til opmuring.

Beton dur ikke til den opgave. Det første er at få bræt skruet på så du får den skarpe kant. Den kan sættes 2 - 3 over vindueskarm. Så lidt fliseklæb i mørtelen, men ikke for meget, så bliver det for levende.  
Men før du begynder skal du have vinduet gjort rent og kradset det væk som er i overskud. 
Så presser du blandingen hårdt op imod med murerske. Lidt vil falde ned, men bare fortsæt. Når det er presset op venter du 0,5 - 1 time før du rører ved det så det har sat sig. Du kan med fordel skærer et stykke bræt med et hak som lige passer med vindueskarmens tykkelse plus 2 - 3 mm Denne kan så bruges til at trække overfladen jævn med. Altså støtte på bræt ud imod rummet og op under vindues karm med "hakket". På den måde bliver det lige.  
Så kører du i cirkel bevægelser med pudsebræt. Er det lidt for tørt så må der lidt vand på bræt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fandt ud af at ved at bruge en forstøver med en smule vand på både emne og spartel kunne man lettere få det til at hæfte på undersiden.

1.Skal arbejdet holdes fugtigt et stykke tid efter for at undgå revnedannelse?

2.Hvor plan skal overfladen være for at man senere kan bruge spartelmasse på overfladen?
Det var ikke lige der bræt burde sidde, men anerkender at du har jo en fin kant nu. Overfladen kunne være bedre, men det kan spartles op. Du skal trække spartel på "lidt stramt" altså så du ikke får yderligere bølger, men kun fylder huller ud. 
Der er ikke grund til at fugte det efter påfyldning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også