Lysskakt + hvordan måles "trekanten" til gips

Hej

Er i gang med at etablere en lysskakt til ​et Velux vindue ​som sidder mellem gitterspær. 

Er nået ​til siderne som skal bestå af 2-3 ​uskæringer med lodrette spartel samlinger.

Men hvordan hulen får man det målt rigtigt op - nu har jeg skåret forkert første gang. 😁

Billede fra tidligere inden forskalling og dampspærre 

Er en lang smigvinkel eneste vej frem? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere veje. 
1. Clipse et stykke papir på, og så trække kant af saks rundt i hjørner, og nederst. Derefter klippe papiret ud og bruge det til op stregning. 
2. Mærke op præcis vinkelret ned fra øverste hjørne, og måle Lodret længde op der, længde til venstre i bunden og den skrå længde. På samme måde til den anden side. Er den "spids" du ikke viser en anden vinkel end lodret kan du længere henne lave en ny vinkelret "lodret" opmærkning, og sætte de mål af på gipspladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Se evt. på din tegning af tagkonstruktionen - måske der er en vinkel du kan bruge.
Velux har en app beregnet til at måle taghældning. Man bruger simpelthen mobiltelefonen som gradmåler. Den har hjulpet mig jævnligt.

Søren O
Hej alle 

Jeg har en lille smig vinkel som jeg har målt op med til ca. 90,7 grader. 

Men ​når stykket er ​120cm langt bliver det unøjagtigt. 

Jeg prøver med en pap eller papir skabelon idag
Mål op og skær skær stykket til lidt for stort.
Hold stykket op, hvor det skal sidde. Det passer ikke præcis.
Tag så en blyant og lig en klods under den. Lad klodsen glide på rammen, og tegn så en streg på gipsen - stregen vil blive forskudt med tykkelsen på klodsen, så klodsen skal være tyk nok til at optage den fejl der var i første snit.
Du har nu en streg som du kan skære efter, og som passer præcis til der hvor pladen skal sidde.

Du kan også bruge et andenæb eller en mønt til at overføre stregen. Se f.eks. denne video - godt nok vist med et gulvbræt, men princippet er det samme.
Et stort stykke pap blev en nem løsning 😀
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også