Ny el- installation i "Københavner lejlighed"

Jeg har ikke så meget erfaring omkring el installationer i gl. Københavner lejligheder.
Det er med træ ledningskanaler. Når låget er taget af med synlige samlemuffer (blandet Wago dobb. og enkelt muffer) 
Stålrør, Stikk. og afbrydere uden på væggen osv.
Jeg er blevet bedt om gode råd om hvordan man laver ny installation med flere stikkontakter osv. kabler og  dåser indmuret. 
Er det stadig tilladt at lægge synlige muffer i træ kanaler ?
Hvis man skal samle kabler i dåser i stedet, kunne det være i lampesteder. Man kunne bruge 1 M grøn dåse i væggen, men den levner jo ikke meget plads hvis der bliver flere kabler i samme dåse.  
PL dåse er vel ikke godkendt men hvilken anden dåse kan indmures ?
Det er min lillebror som har opgaven. Han er også elinstallatør, men med samme mindre erfaring i Københavner installationer. 

Samme niece fraflytter en andelslejlighed, og i den forbindelse har der været el eftersyn. Ikke den samme som ved boligsalg men noget som godtgør at elinstallationer er lovlige.
Der er et par påtaler: 
Gruppedæksel er overmalet. Altså selve dæksel på gruppeafbryder har fået en gang vægmaling. Det er naturligvis et mindre problem, bare sæt en ny på. 
En anden påtale siger at NULLING er lavet forkert, han beskriver det som at det er lavet "vendt på hovedet" 
Der er vel ingen tvivl om at ved nulling skal jordleder monteres sammen med nul  FØR
 HPFI relæ, og at den derfra skal være  gul/grøn. 
Jeg har billeder, som viser en gul/grøn op under PFI men de er ikke så tydelige at man kan se den øvrige lednings føring omkring gruppeafbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht nulling har cubus en god vejledning. Samling af nul og jord kan foretages forskellige steder. :
https://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php
SIF ahr også lidt: https://www.sif.dk/nulling 

Hvis tavlen er meget gammel kan nullingen faktisk godt være lavet korrekt. Men igen. Det "koster" meget lidt energi og tid at lave den efter nuværende regler. Ikke alle - men langt de fleste gamle KBH lejligheder har nulling også mange huse - specielt i områder med tidligere industi. og hele elnettet er godkendt til det (Frederiksberg og København)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tavlen er nyere, men det er lavet som regler var før 1994. Altså "håndværksmæssig korrekt" kan jeg læse mig til på en af dine LINK. 
Mange tak. 

ev elmand skrev den 29-05-2025 23:29:34

Tavlen er nyere, men det er lavet som regler var før 1994. Altså "håndværksmæssig korrekt" kan jeg læse mig til på en af dine LINK. 
Mange tak. 

Det var så lidt
Håndværksmæssig korrekt er jo et begreb med elastik i metermål desværre.

SIK har vidst også en side et sted om at der skal anvendes 6mm2 eller 10mm2 som PEN leder afhængig af hvornår nullingen er lavet.

Men det er - udover "ikke monteret efter fabrikantens anvisninger" en af de ting der oftest kommenteres på har jeg erfaret. Og specielt i andelslejligheder hvor der ikke er krav i alle foreningner om at hverken VVS eller el tjekket for om det er lovligt ved salg.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Her er det netop krav at det skal tjekkes ved salg.
Det er jo oftest 10 mm2 nede fra klemkasse under  måler, så det er jo naturlig at fortsætte det til bunden af RCD relæ. 
Men det medfører jo at denne PEN ( Nul )  leder skal forlænges op til PEN klemrækken. 

Klemmelister må ikke udvides, kun repareres fx udskifte ledninger mv.
Løse muffer er en uskik og ofte set i mangel af originale reservedele, men muffer er dog ofte en bedre klemme end de originale.
Ny installation kan udføres ved at nedlægge klemmelisten, sænke loftet en anelse, bruge de gl stålrør som føringsvej til lampesteder og evt afbrydere og føre alle kabler til tavlen eller dåser lige over tavlen.

Ved gl målertavler på træramme ses nulling typisk udført ved en stump gul/grøn 6mm2 fra nulklemme før HPFI til beskyttelseslederklemmen i gruppetavlen.

Ved nyere målertavler for ledningsmåler ses nullingen (opdelingen) typisk udført direkte i målerklemrækken hvor der er ledig klemme til montering af beskyttelseslederen som er ført til beskyttelseslederklemmen i gruppetavlen.

Ved målertavler for stikbensmåler ses PEN-lederen typisk ført direkte fra målerklemrækken til beskyttelseslederklemmen i gruppetavlen og herfra en nulleder til HPFI tilgang.

Da ledere fra målerklemrække og op i boligtavler oftest er 6mm2 ses PEN-lederen typisk udført i samme dimension.
Til gengæld ses typisk 16 mm2 før målerklemrække i Kbh og Frederiksberg med fælles 63 A foran.

Annonce
Hej elgiraffen. 
Det er præcis sådan jeg har talt med min bror om ( Vi er begge elinstallatør uddannet) Han er ikke sikkert på at forslaget med at sænke loftet en smule kan gå igennem hos de unge mennesker. Så han vil bruge en indmuret dåse som udtag i væggen i gangen. På den måde kan man få plads til at samle f.es. 4 kabler. Bruger men en grøn 1M dåse så er det jo lidt trangt. En PL dåse er mig bekendt ikke godkendt til indmuring. 
Er der dåser hvor der er lidt plads og som er beregnet til indmuring. 
Han ved endnu ikke om det er muret væg eller spansk væg 

Sænke loft 35 mm med plads til pl dåse kan de næppe være imod..
I de gl grøn 1 M må kun monteres 10 stk 1,5mm2 hvis der monteres lampeudtag, i de nye air er det 15 stk.
LK har en indstøbningsdåse for lampeudtag til en formue, men der må være alternativer på markedet men så er det nok euromateriel.
Du kan også rydde klemmelister og beholde dem alene som føringsvej for kabler.

Tak for info.
Brormand er på rundvisning i den nye lejlighed netop i denne uge så må vi se hvad resultatet bliver. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis