Jeg har ikke så meget erfaring omkring el installationer i gl. Københavner lejligheder.
Det er med træ ledningskanaler. Når låget er taget af med synlige samlemuffer (blandet Wago dobb. og enkelt muffer)
Stålrør, Stikk. og afbrydere uden på væggen osv.
Jeg er blevet bedt om gode råd om hvordan man laver ny installation med flere stikkontakter osv. kabler og dåser indmuret.
Er det stadig tilladt at lægge synlige muffer i træ kanaler ?
Hvis man skal samle kabler i dåser i stedet, kunne det være i lampesteder. Man kunne bruge 1 M grøn dåse i væggen, men den levner jo ikke meget plads hvis der bliver flere kabler i samme dåse.
PL dåse er vel ikke godkendt men hvilken anden dåse kan indmures ?
Det er min lillebror som har opgaven. Han er også elinstallatør, men med samme mindre erfaring i Københavner installationer.
Samme niece fraflytter en andelslejlighed, og i den forbindelse har der været el eftersyn. Ikke den samme som ved boligsalg men noget som godtgør at elinstallationer er lovlige.
Der er et par påtaler:
Gruppedæksel er overmalet. Altså selve dæksel på gruppeafbryder har fået en gang vægmaling. Det er naturligvis et mindre problem, bare sæt en ny på.
En anden påtale siger at NULLING er lavet forkert, han beskriver det som at det er lavet "vendt på hovedet"
Der er vel ingen tvivl om at ved nulling skal jordleder monteres sammen med nul FØR
HPFI relæ, og at den derfra skal være gul/grøn.
Jeg har billeder, som viser en gul/grøn op under PFI men de er ikke så tydelige at man kan se den øvrige lednings føring omkring gruppeafbrydere.
Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?
m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)