Renovering af beton-trappe, forberedelse inden lægning af fliser

Hej alle, 

Grundet et par dårlige oplevelser, vil jeg lige høre i forum, hvad gør det selv/håndværkere mener om dette. 

I kan se billede 1 (1), at min trappe trænger til en tur. Et hjørne er faldet af og masser af revner. Så har fundet en murer med vildt gode anmeldelser på handyhand, virkede mere sikkert end at vælge en tilfældig på nettet. 

Trappen skal ikke pudses/netpudses. Den skal bare klargøres, så der kan lægges fliser. Så fjerne det løse og pudse det op med beton. 

Synes han var meget hurtig til at løse det (kan også være erfaring der gør det). Hvor meget banker man normalt af og er det tilladt med de revner i ser på billedet? Er det kun minimalt, når der skal lægges fliser, da det bliver beskyttet bagefter og der er ingen mulighed for vand indtrængning med 30x60 fliser og fuger. Han sagde at man ville bruge mere tid på det, hvis man efterfølgende skulle netpudse og bare lade trappen stå "rå". 

Kan man skade trappen mere, hvis man banker alt for meget af og ikke kun det der er højst nødvendigt? Der er stadig lidt revner tilbage og ved ikke hvor meget han har repareret. 

Ville I være tilfredse hvis I skulle lægge fliser på dette/er det ok murer arbejde? Han har lavet nogle flotte ting, men har lidt tillidsproblemer efter dårlige oplevelser.

Tak på forhånd. 

Mvh. Niklas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, normalerweise så støber man en trappe i grovbeton, denne pudses så efter med en fin slidlagsbeton.

Man finder ikke en håndværker via tilbudssider på nettet man spørger pålidelige personer i sit netværk og checker om håndværkeren altid har haft samme cvr-nummer, de dygtige og ærlige håndværkere behøves ikke skifte det.

I reparationerne ser det ud til der er anvendt støbebeton 0-4mm eller hjemmebragt støbemix. Yderste eksisterende lag er finpuds beton ssv 0-2mm, det er derfor den flade er glattere.

Alle revner skulle have været banket væk, fladen på nederste trin i højre side er jo helt perforeret. Samme ved venstre side ind imod sokkel på midterste trin, genopbygning her er også mangelfuldt udført da der på trædefladen stadig er gamle revner lige op imod den nye støbning.

Revner er en indikation for svækket/løst underlag, fliserne vil ikke sidde bedre fast end styrken af underlaget.

Håber det var billigt for synes selv pudsearbejdet ligner lo.. den murer ville ikke blive inviteret tilbage på min matrikel, heller ikke til udbedring.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH,

Tusinde tak for dit svar og fordi du gad kigge på det. Ja der lavede jeg godt nok en fejl, men jeg har stoppet samarbejdet og finder en anden murer.

Har forskellige håndværkere i netværket, men ikke murer og heller ingen referencer - troede ikke så mange ville give gode anmeldelser, hvis han laver sådan noget sjusk. Troede det var mere sikkert.

Har fået tilbud fra lokal murer, som har eksisteret siden 2013 og han virkede rigtig fornuftigt. Ser dette korrekt ud:

• Afhugning af løst og porøst puds ind til fast underlag.
  • Oppudning af det afhugget område med beton.
  • Påføring af skalflex trappe rep med armeringsnet.

Han kommer ​af 4-5 gange og ordner det ​og har en pris på de 20.600 inkl. moms.

Hvis jeg ønsker fliser på trappen i stedet for kun pudsning, lægges det så oven på eller behøver man ikke pudse op med trapperep armeringsnet, når der skal lægges fliser og trappen ikke står i rå tilstand?

Tak på forhånd.

Mvh. Niklas 
Ofte bliver det alt for dyrt med tilbud på småopgaver..

Men det kræver jo så man kender en håndværker man stoler på ,hvis det skal laves på timeløn.

Håber sandelig ikke du har givet ret meget for den første reparation, for det kan da ikke have taget ret lang tid at lave, og næsten ingen forbrug af materialer..

Det der ofte dræber sådan en trappe, er hvis man bruger salt om vinteren...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-05-2025 11:23:10

Det der ofte dræber sådan en trappe, er hvis man bruger salt om vinteren...

Bruger aldrig salt, men her 10-12år senere er skifer-pladerne alligevel ved at løsne sig lidt (på trods af grundigt forarbejde). Næste gang laver jeg det i noget massiv natursten hele vejen. 

/BOFH 

Tak for svaret begge to. 

Slår bare en streg over det og kommer videre. 

Får to lokale tilbud af murer, som folk i mit område snakker godt om. 

Den ene jeg har fået tilbud af, vil bruge trappe rep 2k og armeringsnet og det lyder rigtig fornuftigt. Passer fint med lysegrå til vores sorte sokkel, så der er lidt farve spil. 

God læring, det er billigere at lave det ordentligt første gang!  

Men skal helt sikkert have givet ham en dårlig anmeldelse... Han snyder så mange mennesker, folk på handyhand godkender hele tiden hans bud - fatter ikke de giver ham 5 stjerner eller om han skjuler fejlene eller om der kommer revner lidt tid efter han har været hos dem... Fatter ikke sådan en mand kan have flotte anmeldelser... 

Men tak for jeres input - glad for jeg vælger en anden og ikke lægger fliser på ujævnt underlag og snart får problemer.. 

Niklas1234 skrev den 29-05-2025 18:38:47

God læring, det er billigere at lave det ordentligt første gang!  

Men skal helt sikkert have givet ham en dårlig anmeldelse... Han snyder så mange mennesker, folk på handyhand godkender hele tiden hans bud - fatter ikke de giver ham 5 stjerner eller om han skjuler fejlene eller om der kommer revner lidt tid efter han har været hos dem... Fatter ikke sådan en mand kan have flotte anmeldelser... 

Men tak for jeres input - glad for jeg vælger en anden og ikke lægger fliser på ujævnt underlag og snart får problemer.. 

Har du overvejet om det er bots eller mennesker der står bag de anmeldelser?..

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis