Hej med jer!
Vi står og er så småt ved at gå i gang med at lave badeværelse på 1. sal i vores gamle murmester fra '27.
Alt VVS og el har vi fået aftaler på plads om, og nu overvejer vi en murer til at lave flisearbejdet.
Grundet økonomien i det, så er vi nødsaget til at gøre en stor del af det selv (og vi vil også rigtig gerne!). Dog er vi lidt på udebane ift. reglerne om badeværelse, samt hvordan det i praksis udføres bedst muligt. Vi vil gerne gøre tingene så godt som muligt, og være helt sikre på, at alt er udført korrekt inden vi går i gang.
1) Vi har fjernet de gamle gulve, og ønsker gulvvarme. Her tænker vi at gå med Wedi plader og lave opbygningen som ses på billedet (den er tyvstjålet fra denne video:
www.vimeo.com/653682665 ). Lige nu har vi 20 cm vi kan bruge til at lave opbygningen. Som jeg tæller sammen så er der i deres opbygning 19,15cm (og det er eksklusiv fliser og klæb). Første spørgsmål er nu, om man kan spare de to gipsplader væk? Det skal siges at vi overvejer at få en murer til at lave vådrumsmembranen, wedi pladerne og fliser på gulvet, derfor er de adskilt på billedet.
2) I forhold til fald i rummet (ikke brusenichen), så kan jeg læse at det skal være 1% i rummet og 2% under faste inventarer. Hvordan laves det i praksis? Det er noget med at opbygge konstruktionen med fald fra start af, eller er det ét af lagene der kan laves så det hælder?
3) I brusenichen (som lukkes af med glasdør) er alt mursten, mens den ene endevæg er forskallet cirka 1½ meter op, og bliver derefter til skråvæg med vindue i. Der ligger isolering bag, som ser fin ud stadig. Spørgsmålet her er, om vi kan nøjes med at pudse murstensvæggene med almindelig mørtel, komme vådrumsmembran (overvejer LIP VS 30) på samt fliser. Væggen med træforskalling overvejer vi bare at sætte en Wedi byggeplade på.
Hvad har I af kommentarer? Jeg er helt åben for forslag, som kan gøre vores badeværelse helt i tip top!