Badeværelse på 1. sal...

Hej med jer! 

Vi står og er så småt ved at gå i gang med at lave badeværelse på 1. sal i vores gamle murmester fra '27. 
Alt VVS og el har vi fået aftaler på plads om, og nu overvejer vi en murer til at lave flisearbejdet. 
Grundet økonomien i det, så er vi nødsaget til at gøre en stor del af det selv (og vi vil også rigtig gerne!). Dog er vi lidt på udebane ift. reglerne om badeværelse, samt hvordan det i praksis udføres bedst muligt. Vi vil gerne gøre tingene så godt som muligt, og være helt sikre på, at alt er udført korrekt inden vi går i gang. 

1) Vi har fjernet de gamle gulve, og ønsker gulvvarme. Her tænker vi at gå med Wedi plader og lave opbygningen som ses på billedet (den er tyvstjålet fra denne video: www.vimeo.com/653682665 ). Lige nu har vi 20 cm vi kan bruge til at lave opbygningen. Som jeg tæller sammen så er der i deres opbygning 19,15cm (og det er eksklusiv fliser og klæb). Første spørgsmål er nu, om man kan spare de to gipsplader væk? Det skal siges at vi overvejer ​at få en murer til at lave vådrumsmembranen, wedi pladerne og fliser på gulvet, derfor er de adskilt på billedet.

2) I forhold til fald i rummet (ikke brusenichen), så kan jeg læse at det skal være 1% i rummet og 2% under faste inventarer. Hvordan laves det i praksis? Det er noget med at opbygge konstruktionen med fald fra start af, eller er det ét af lagene der kan laves så det hælder?

3) I brusenichen (som lukkes af med glasdør) er alt mursten, mens den ene endevæg er forskallet cirka 1½ meter op, og bliver derefter til skråvæg med vindue i. Der ligger isolering bag, som ser fin ud stadig. Spørgsmålet her er, om vi kan nøjes med at pudse murstensvæggene med almindelig mørtel, komme vådrumsmembran (overvejer LIP VS 30) på samt fliser. Væggen med træforskalling overvejer vi bare at sætte en Wedi byggeplade på. 

Hvad har I af kommentarer? Jeg er helt åben for forslag, som kan gøre vores badeværelse helt i tip top!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke der er krav om 2% fald under fast inventar. Men 1 % uden for bruseniche er også i overkanten 
Der er krav om ialt 3 cm over hele badeværelset. Det vil sige fra overkant afløb i bruser og til hvor vandet kan løbe ud f.eks. ved døren. Der må så ikke være "opkant" ved brusedør. 
Jeg har lavet et par badeværelser på 1.sal. i tilsvarende hus
Det ene hos mig selv men fliser, det andet hos datter hvor det blev beklædt med svejset vinyl. Den sidste metode er vandtæt i sig selv og kræver ikke membran. 
Begge steder har jeg gulvvarme til at ligge imellem gulvbjælker, på sådan en måde at overkant varmefordelingsplader netop er få mm over bjælker. Så er resten til gulvgips membran fliser m.m. 
Jeg forstår ikke formålet med de nederste regler, 2 x 13 mm gips og den 15 mm krydsfiner der ligger under øverste 45x45 reglar. 
Du skal sikker også have plads til nogle afløbsrør, som helst ikke må gå på tværs af spær. De skal nok mødes i rummet nedenunder over noget forsænket loft. 
Du kan heller ikke have vådrums membran direkte hen over bjælkelag.
Gulvkrydsfiner kræver 60 cm imellem understøtninger. 

Så jeg laver 45x45 reglar (eller lægter) på siden af spær til at bære tværgående lægter pr. 60 cm 
Derover 18 mm gulvspån, med 20 mm forskallingsbrædder over. De monteres netop med 20 mm afstand (hveranden) så de kan bære varmefordelingsplader og gulvarme. 
Herover gulvpap for at eliminere knirken fra gulvvarmeslanger lidt. Der er vist også noget med at vælge slanger med iltspærre midt i.
Så 2 lag vandfast gips i det meste men kun 1 lag i bruse område. Så kan man lave faldet der med flydespartel.  
Der kan godt opbygges lidt fald i selv konstruktionen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-05-2025 23:56:17
I
Jeg mener ikke der er krav om 2% fald under fast inventar. 

Ikke korrekt, kravet har været gældende længe og er senest ifm BR18 skærpet til at det skal være mindst 2%, med fast inventar menes badekar, spa mm.

Masser af steder der dokumenterer det, eg her, reference er sbi 252 vådrum.

Der findes ikke længere gips/fibergips løsninger der er MK godkendt til gulv i vådrum.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 27-05-2025 23:56:17

Jeg forstår ikke formålet med de nederste regler, 2 x 13 mm gips og den 15 mm krydsfiner der ligger under øverste 45x45 reglar. 
Du skal sikker også have plads til nogle afløbsrør, som helst ikke må gå på tværs af spær. De skal nok mødes i rummet nedenunder over noget forsænket loft. 
Du kan heller ikke have vådrums membran direkte hen over bjælkelag.
Gulvkrydsfiner kræver 60 cm imellem understøtninger. 
I videoen opbygger de det sådan her, så det var bare det jeg troede man skulle - men efter at have talt med en tømrer, så påpeger han, at de i videoen siger at det er etageejendom, og det er erstatning for lerindskud. Så det lag kan vi godt spare væk.
Rørene er der helt styr på fra vores vvs'er. 
Over spærene anbefaler wedi at man bruger fleksibel fliseklæb for at udglatte tilsammen højde som fermacell pladen. 
Er det jeres anbefaling at droppe den, og så evt have en tykkere krydsfiner?
Øverste lag understøttes af tværgående reglar med 30 cm mellemrum, så forskalling behøves ikke, regner jeg med
Angående krav til fald - google er din ven  . Fald skal (hvis det skal være helt rigtigt) være min 1% over alt.

Vi har selv lavet en Wedi løsning på badeværelse på 1. sal og det minder ikke helt om det du beskriver. Generelt skal du bare se på de monteringsanvisninger som wedi har, sammen med sbi 252 (lånes på biblioteket), så kan det ikke gå helt galt.
Det absolut vigtigste er at afstanden mellem spær er så lille så mulig, meget gerne under 50 cm, så hvis du har den normale afstand mellem spær, bør du halvere denne. Spærlaget skal være så stift så muligt for at undgå revner i fugerne.

Vores gulv er, som jeg husker det, bygget op sådan:

1) Spær - isolering mellem spær og ikke andet
2) 21 mm krydsfiner
3) Wedi preline (50 mm)
4) Spartling, med net - fald kan opbygges heri på gulv udenfor brusekabine. Vi har dog ikke ret meget fald udenfor bruseområdet. ​
5) Vådrumsmembran
6) 60x60 fliser

I brusekabine er der brugt en Wedi Riolita gulvelement, hvor der er fræset spor til gulvvarmeslanger, med samme opbygning nedenunder som for resten af gulvet.  

coes skrev den 28-05-2025 08:49:54

Angående krav til fald - google er din ven  . Fald skal (hvis det skal være helt rigtigt) være min 1% over alt.

Vi har selv lavet en Wedi løsning på badeværelse på 1. sal og det minder ikke helt om det du beskriver. Generelt skal du bare se på de monteringsanvisninger som wedi har, sammen med sbi 252 (lånes på biblioteket), så kan det ikke gå helt galt.
Det absolut vigtigste er at afstanden mellem spær er så lille så mulig, meget gerne under 50 cm, så hvis du har den normale afstand mellem spær, bør du halvere denne. Spærlaget skal være så stift så muligt for at undgå revner i fugerne.

Vores gulv er, som jeg husker det, bygget op sådan:

1) Spær - isolering mellem spær og ikke andet
2) 21 mm krydsfiner
3) Wedi preline (50 mm)
4) Spartling, med net - fald kan opbygges heri på gulv udenfor brusekabine. Vi har dog ikke ret meget fald udenfor bruseområdet. 
5) Vådrumsmembran
6) 60x60 fliser

Tak for godt input! 😊

Synes nu jeg har googlet helt vildt - og får forskellige forslag flere steder fra. Nogle siger bare 30mm fra underside af dørtrin til rist (i det tilfælde udgør riolita jo omkring 25mm, så der vil ikke skulle laves meget fald). Andre steder står der 1% over hele gulvet, og 2% under fast inventar.
I vores tilfælde får vi jo lukket helt af mellem brusenichen og det øvrige badeværelse, så det vil være minimalt hvad der må komme ud af vand på gulvet. 
Annonce
Nybyggeren26 skrev den 28-05-2025 10:59:08

Tak for godt input! 😊

Synes nu jeg har googlet helt vildt - og får forskellige forslag flere steder fra. Nogle siger bare 30mm fra underside af dørtrin til rist (i det tilfælde udgør riolita jo omkring 25mm, så der vil ikke skulle laves meget fald). Andre steder står der 1% over hele gulvet, og 2% under fast inventar.
I vores tilfælde får vi jo lukket helt af mellem brusenichen og det øvrige badeværelse, så det vil være minimalt hvad der må komme ud af vand på gulvet. 

Begge dele er korrekt.

Der skal være (mindst) 3cm kar-effekt fra dør til afløb. Fald i niche = 1%, fald under inventar = 2%.

Der må gerne udenfor niche være vandret gulv, men der må ikke være bagfald eller lunker over 1mm = de fleste laver en smule fald udenfor niche for at fjerne risiko da det er en stram tolerance.

Såfremt der er opkant/spærring ved nichen så vand fra resten af badeværelset ikke kan løbe direkte i bruserens afløb skal der også være et gulvafløb udenfor nichen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 28-05-2025 13:34:3

Der skal være (mindst) 3cm kar-effekt fra dør til afløb. Fald i niche = 1%, fald under inventar = 2%.

Der må gerne udenfor niche være vandret gulv, men der må ikke være bagfald eller lunker over 1mm = de fleste laver en smule fald udenfor niche for at fjerne risiko da det er en stram tolerance.

Såfremt der er opkant/spærring ved nichen så vand fra resten af badeværelset ikke kan løbe direkte i bruserens afløb skal der også være et gulvafløb udenfor nichen.

Ah, så giver det god mening alt sammen. Jeg takker for hjælpen! 

Hvis fast inventar er badekar, spa osv. så er jeg naturligvis helt enig. Er toilet og håndvaske møbel fast inventar ? 
Det ville da være lidt vanskelig at lave ekstra fald de par steder. 
Lukker du af ved bruseniche med kant op på gulvet så skal der være yderligere afløb, og 3 cm "kar regel" gælder derfra. 
Så jeg ville sætte glasdør i lige netop inden for hvor brusenichefaldet starter. 
Det vand som siver ned af døren skulle helst løbe ind i bruseniche. 

Lukker du af ved bruseniche med kant op på gulvet så skal der være yderligere afløb, og 3 cm "kar regel" gælder derfra. 
Så jeg ville sætte glasdør i lige netop inden for hvor brusenichefaldet starter. 
Det vand som siver ned af døren skulle helst løbe ind i bruseniche. 

Yes, der kommer ikke til at være en kant, men døren lukker helt af med gummiliste hele vejen rundt, og den passer spot on på vores åbning. 

Du kan nok ikke få gummiliste helt tæt nederst. Altså så vand ikke kan sive igennem ved fuger osv. Det vil i hvert fald kunne hjælpe dig til kun at have det ene afløb. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også