Nye vinduer og døre i HØM typehus

Hej
Jeg planlægger at få skiftet alle vinduer og døre i et HØM hus fra 1974. Er der nogen som har prøvet det, og som har nogle tips på "overraskelser", man skal være opmærksom på? Monteringen skal ske som de originale er monteret, dvs. i det bærende træskelet (fiberplank).
Er der nogen, som har kendskab til konstruktionen over den 3 m lange hæve-sænkedør i stuen. I beregningerne er angivet en limtræsbjælke med en længde på 6,70 m, men det er alt for langt, det ville række ind i værelset ved siden af, og ingen indre vægge er bærende -man medleverer vel ikke en bjælke man selv skal save af i længden :) Vedlagt plantegning og beregning.
Mange tak for evt. kommentarer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke noget til HØM typehuse, men de er helt sikker opbygget som andre huse fra samme tid med samme materialer.

De to gange 355 cm er ikke bjælkens længde men afstanden mellem understøtninger, altså åbningen i mur. Hvis det ikke passer med virkeligheden, må beregnerne stamme fra et andet hus eller være forkerte. Hvis det er kortere i virkeligheden betyder det blot at ​bjælken kunne have være svagere.

Skal du ikke have noget mere moderne end en hæveskydedør. Jeg synes at de er besværlige at bruge i dagligdagen. Bevares de kan give en stor åbning, men er man ikke enten ude eller inde?

De fleste vinduer fra dengang har mindre karmdybde end det der er normen i dag (tykkere ruder, stabilitetskrav mm), dvs afhængig af hvordan den eksisterende lysning er lavet skal der måske skæres ud i den hvis vinduet ikke skal rage ud fra facaden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for dit svar. Jeg har checket: De eksisterende vinduer er ca 16 cm fra yderside til og med 1 cm udover indvendige gipsplader: 1,5 cm overlap på ydre skalmur, 3 cm hulrum, 10 cm fiberplank (den bærende bagmur), 9 mm gips = 154 mm. Man kan netop få nye 3 lags vinduer i målet 154 mm, så jeg tror en liste kan afslutte på indvendig side.
/Juuland
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også