Granit-skærver. Hvor mange pr. kvm?

Jeg har i min forhave gravet ud til "p-plads" til to biler foran min garage, i alt 5,0 x 5,5 m. Lidt hurtig hovedregning, så er det 27,5 kvm. Der lå før SF-Sten der var 8 cm høje, og jeg har rigeligt af grus under! Jeg vil også lægge en eller anden form for lærred, så de Granit-skærver jeg lægger oven på ikke kommer i direkte forbindelse med gruset.
Men nu til spørgsmålet : Hvor meget granit skal jeg købe? 27,5 kvm x ca. 8 cm = ?? KG.

P.S. er der nogen der har erfaringer med henholdsvis sort og røde granit-skærver?


Venlig hilsen.

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en knust grå-blå granit i min indkørsel. Der ligger et lag på ca 4-5 com og de ligger direkte på stabilgrus. Både stabilgrusen og granitten er vibreret og de ligger fint nok. Men jeg har min dug mellem lerbunden og stabilgruset. Der er vel 20-30cm stabilgrus der er vibreret i et par lag.

Det fungerer meget fint og har ikke givet nogle problemer i de to år det har ligget indtil nu. Min indkørsel skråner lidt men der løber ikke meget knust granit ud på vejen, det vil der have gjort hvis der havde været tale om perlegrus.

Hvad angår farve, så var jeg en tur på havnen for at hente nogle forskellige farveprøver. Disse blev lagt ud i små områder og vurderet farvemæssigt i våd og tør tilstand. Der er meget stor foprskel på hvor meget de ændrer farve når de bliver våde. Mine ligger op til en indgang - flisebelægning rundt om huset på 2,5m i bredden så de skulle jo også harmonere med disse betonherregårdssten i både våd og tør tilstand.

MVH Njord
Hej Falckmand,
Smed skærver på min indkørsel sidste år. Blev rådet til af "skærvemanden" kun af lægge 3-4 cm oven på stabilgruset. Det virker. Efter hans udsagn vil lag over 4 cm bare give problemer (sporkørsel).

Efter de har ligget knap et år kan jeg se, han havde ret - de steder, der ligger mere, bliver det ujævnt og der køres spor.

Jeg fik den "sorteste" granit - er meget tilfreds med den, men det er vel smag og behag. Vær opmærksom på ikke at få den i en for lille sortering - så har du bare granitten overalt.'

Mht. mængde - du bestiller granitten i rummeter/liter.

Mvh.

Jan R.
Jeg mener nu at man betaler / ton når vi taler om knust granit. Men det er jo ganske underordnet, da omregningen ikke er et problem for vognmanden eller skærvehandleren... Men du skal være opmærksom på hvad prisen opgives som.. Der er går ca 3 ton/kubikmeter ( såvidt jeg lige husker ) og fragten er ikke helt gratis....

Men frygt ikke det er langt billigere end betonfliser....

MVH Njord
Jeg er ikke selv sikker, jeg plejer at google rundt når jeg skal finde det, men ellers så bruger jeg http://granitskaerver.com/om-granitskaerver/billige-granitskaerver/ for at få gratis information omkring granitskræver, der er også en del inspiration som kan måske hjælpe lidt
Granitskærver vejer 1700 - 1800 kg / m2, (det gælder i øvrigt de fleste sand og grusmaterialer)

Linket i forrige indlæg fortæller at granitskærver er billigst i bigbag, det er kun i forhold til små plastposer fra byggemarkedet, typisk koster de omkring 200 kr mere pr ton end løst leveret.

http://granitsalg.dk/products/list/9-granitskaerver
Annonce
Mon ikke han allerede har fået det lavet. Det er alligevel 10 år siden han spurgte. Men godt at se at søgefunktionen stadig virker

http://www.materialediscount.dk/maengdeberegner

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis