KDN tagsten "grisetryner"

Hej, 

Vi har et hus hvor den tidligere ejer i '08 har fået lagt et sortglaseret KDN tag på. Desværre har man ikke fået lavet tilstrækkelig udluftning i loftrummet, så vores tømrer anbefalede at prøve at finde nogle udluftningstagsten ("grisetryner"?), men det virker til at være en udgået sten og Skave Nedbrydning som han henviste til havde dem desværre ikke. Er der nogle som har et godt bud på hvor man kan skaffe denne sten? Alternativet vil umiddelbart være et hul eller to i facaden, og det syntes vi ikke umiddelbart er en særlig pæn løsning hvis den kan undgås.

Vh
Stig
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, beklager men det lyder som en gang vrøvl!

Har selv bygget tag med KDN VH i 2006, dengang hed producenten Lafarge, er i dag overtaget af Monier der er overtaget af BMI Group, der desværre kun fremadrettet sælger deres elendige og triste betonsten, jeg mener ikke der nogensinde har eksisteret en tud-sten til ventilation. Uagtet så er der masser af kilder udover fluesmækkeren hvor de stadig kan findes.

Loftrummet ventileres gennem undertaget vha undertagsventiler. Der er rigeligt ventilation ved falsene, tudsten var noget man brugte sammen med et-lags løsninger der blev understrøget med mørtel.
Derudover skal der være sprække til ventilation i husets udhæng langs husets sider. Det generelle krav ved diffusionsåbent undertag er 1/500 del af tagets samlede areal skal være åben ventilation, enten via udhæng eller ventiler.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 26-05-2025 20:14:57

Ok, beklager men det lyder som en gang vrøvl!

Har selv bygget tag med KDN VH i 2006, dengang hed producenten Lafarge, er i dag overtaget af Monier der er overtaget af BMI Group, der desværre kun fremadrettet sælger deres elendige og triste betonsten, jeg mener ikke der nogensinde har eksisteret en tud-sten til ventilation. Uagtet så er der masser af kilder udover fluesmækkeren hvor de stadig kan findes.

Loftrummet ventileres gennem undertaget vha undertagsventiler. Der er rigeligt ventilation ved falsene, tudsten var noget man brugte sammen med et-lags løsninger der blev understrøget med mørtel.
Derudover skal der være sprække til ventilation i husets udhæng langs husets sider. Det generelle krav ved diffusionsåbent undertag er 1/500 del af tagets samlede areal skal være åben ventilation, enten via udhæng eller ventiler.

/BOFH 

Hej BOFH,

Tak for dit svar. Det lyder til at vores tømrer måske har misforstået opgaven, eller at jeg har forstået det forkert, for det giver langt bedre mening for mig at montere undertagsventilerne som du linker til, da det jo er inde i selve loftrummet at der ikke er nok luftcirkulation, og ikke på ydersiden af undertaget (eller det ved jeg jo reelt ikke, men det antager jeg ikke er et problem..)
Jeg har lige forsøgt mig med lidt paint, men som jeg husker det, så er isolationen ude i skråvæggene (markeret med rød) faldet ret meget sammen igennem årene, så der kommer næppe meget luft op der længere, og det er nok også det som har givet problemerne i luftrummet (det blå område) med den manglende luftcirkulation. Du mener altså at med en håndfuld undertagsventiler, så kan vi formenligt forbedre det uden at lave et hul i gavlen?

Vh Stig
Ja. Ser ud til at være som jeg antog, kan dog ikke se om det er VH eller OVH varianten du har, google er din ven.

I skråvæggen må isolering gerne røre ved et diffusionsåbent undertag, men det må ikke presse det ud/op. Isolering fra 2008 bør ikke være kollapset, ellers er der brugt et uegnet produkt. Det ser umiddelbart også ud til at der er sprække til ventilation mellem udhængsbrædderne under din tagrende.

En tommelfingerregel for koldt kiprum er at du skal bruge et stk ventil per spærfag per side. Placering skiftevis 50cm over loft isolering og 50cm fra kip - dvs skiftevis oppe og nede i hvert spærfag, hobbykniv med smalt og (meget) skarpt blad kan anbefales.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis