Kan man mixe radiatorer og gulvvarme i et hus opvarmen med varmepumpe??

Jeg skal hele varmesystemet i vores nye hus. Det har tidligere været opvarmet med oliefyr, men vi køber en 10 kw luft-til-vand varmepumpe.

I stueplanet 70 m2 nedlægger vi krybekælder, og laver gulvvarme støbt i beton ovenpå 400 mm styrolit i 2 kæder. Ovenpå vil jeg lægge mellemlag og et lamelgulv til sidst.

På førstesalens 70 m2 overvejer jeg til gengæld blot at lægge nyt trægulv oven på det eksisterende gulv, og opvarme med radiatorer, for at spare arbejdet.

Husets to badeværelse på hver 8 m2 har allerede vandbåret gulvvarme.

Er der nogen der har erfaringer med det? Kan man gøre det ved at overdimensionere radiatorerne? Og i så fald hvor meget?

Vi energirenoverer alt vi kan. Ny isolering mod taget og nye vinduer og døre i hele huset.
Jeg håber på, at kunne beholde en fremløbstemperatur på max. 40 grader af hensyn til trægulvet i stueplan.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En energirenovering af 1. sal vil hjælpe rigtig meget, så de nuværende radiatorer ville jeg give en chance. Giver det alligevel problemer, kan du til den tid udskifte radiatorerne til nogle med større hedeflade.

Søren O
5 kW Jordvarmepumpe her: 208m2 bolig og med ca. 100 m2 gulvvarme i stueetagen. På 1. salen er der radiatorer i værelserne. Radiatorerne er ca. 1 m2 med enkeltplade i værelserne på ca. 8 m2 rum og er kolde i bunden.

Om vinteren er fremløb omkring 35 grader og stueetagen ca. 21 grader - det er lidt koldt - ca. 19 grader i værelserne på 1. sal (Sovetemp). Vi kører uden shunt og balancere flowet så retur-temperaturen på kredsene er ca. 25-30 grader.

Om sommeren opvarmes kun 3 x 1 time - og kun på flisegulvene (20 m2).

Tidligere brugte vi ca. 1400 NM3 naturgas - nu bruger vi 3300 kWh strøm/år.

Huset er ca. energiklasse B - med dobbelt-thermogas (U=1.1) og 15-25 cm rockwool i væggene og 30 cm styrolit i gulvene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis