Starte efeu på rionet. Fæstne

Jeg hjælper barnebarnet med den nye have, hvor han har sat rionet på stolper mod en befærdet vej.
Nu skal vi have sat 120 fine efeuplanter langs de 23 m hegn. Planterne er købte og i god vækst. Jeg vil gerne lede efeuen op ad rionettet, så den ved hvilken vej den skal vokse.
Jeg har tænkt på at lave nogle “kramper som et e.af plastbelagt wire. Men hører gerne om nogen har en bedre ide.
Ingeborg

Når lysten driver værket
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plastbelagt wire? Bliver det ikke lidt stift?
Jeg vil foreslå nogle små strips, eller 1,5 mm2 elektrikkerledning. Ledningen må være lettere at arbejde med end wire. Du kan godt købe lidt ledning af mig til kr. 2,5 / m.

Søren O
Giv dem tid til at vokse lidt - så kan du flette dem ind i nettet som ikke selv har fundet ud af det.
Ellers ville jeg bruge noget snor som selv rådner væk efterfølgende - fx sisalgarn.
Efeu skal nok selv finde vej med klatringen. Når bare "stænglerne" er lange nok, kan du eventuelt hjælpe dem på vej ved at flette dem i nettet.
Jeg lavede det op af mit skur for år tilbage, hvor jeg satte nogle lægter fast på skuret og så bankede noget havehegn fast på lægterne. 2 år efter var skuret pakket fint ind 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for billeder. Det er endda den langtsom voksende Koldinghus efeu du har brugt.
Elektrikerledning? Er det ikke for blødt, så man skal binde det fast? Der kan jo blive tale om flere hundrede opbindingssteder.
Min tanke med wiren var at lave nogle e’er i passende størrelse, som kunne klipses på.
Sisal eller jute er fint, men skal også bindes. Måske små ledepinde som til ærtehegn var bedre. Det er jo snart  tid til at klippe hæk.
Der findes jo profi klemmer, men vi skal bruge rigtig mange. Jeg kigger lige hos dem der handler med planteskoler.
Tænk gerne videre for mig. tak.
Ingeborg
Ps. Fandt lige dette:
https://www.hd2412.dk/produkter/planteskole-og-anlaegsgartneri/opbinding/traadcordel-og-opbindingsremme/opbindingsrem-mini-chain-lock

Når lysten driver værket
Elektriker ledning er ganske fint, men jeg er meget mere tilhænger af noget som rådner væk, eller lade det passe sig selv med lidt "vejledning" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis