Skifte gamle ventiler til termostater

Hej,

Vi har disse ventiler på nogle af vores radiatorer samt på 2 rum med gulvvarme.

Er der nogle, der ved, om der er muligt at skifte disse til nyere termostater?

Hvis det er muligt, hvilke skal man gå over i, så de passer til henholdsvis radiatorer og gulvvarmen? Meget gerne med links.

På forhånd mange tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan skifte til termostatventil, men det er hele ventilen som skal skiftes. Dvs at du skal skille rørerne ad og sætte en ny ventil på +selve termostaten ​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Yes, det var også det jeg tænkte. Har du evt. et link til et sæt, der vil passe? Kan også se, at der er forskellige størrelser. Ved du, hvilken størrelse, der passer til mig?
Hvad er varmekilden?
Er det et-streget eller to-streget?
Er ​ventilen til gulvvarmen på fremløb eller retur?

Menhem skrev den 26-05-2025 11:36:40

Yes, det var også det jeg tænkte. Har du evt. et link til et sæt, der vil passe? Kan også se, at der er forskellige størrelser. Ved du, hvilken størrelse, der passer til mig?

Termostatventilerne købes til den rørdimension, der passer. Typisk 1/2". Du kunne besøge et byggemarked og se på udvalget. Et typisk fabrikat er Danfoss.

Til gulvvarmen er det nødvendigt at vide om ventilen sidder på frem eller retur.

fase
Tak for svar.

Ang. gulvvarmen, så er her et større billede af, hvordan det ser ud. Jeg ved ikke, om det viser noget mere?
Annonce
Billedet viser ikke om det er frem- eller returløb. Kan du ikke prøve at mærke på røret om det er varmt. Har du et lignende arrangement af rør til den anden ende af gulvvarmen.

fase
Det er svært at hjælpe, når man ikke får nogle informationer om anlægget.

Udskiftning af ventiler og termostater kræver noget specialværktøj, det er ikke bare at skrue toppen af og skrue en ny på. Rørene skal måske tilpasses i længden for at passe de nye ventiler. Der kan monteres termostater, men der kræves noget VVS viden og erfaring.

Hvis man har lidt viden, burde det ikke være noget problem at svare på de spørgsmål, der stilles her. Måske er det bedst, hvis trådstarter får en VVS-montør til at lave arbejdet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis