garageport åbner

Hvordan får jeg en kontakt ind på portåbner så det udvendige lys tænder når jeg med fjernbetjening åbner porten ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her bliver vi nødt til at vide port type eller styring for at kunne søge om der er denne mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Uden at kende porttypen, og om styringen allerede har en brugbar funktion, ville jeg, om muligt, gå efter motoren, og hvad spænding der driver den.
Jeg ville så koble et relæ til samme spænding parallelt over motoren, altså en relæmodel der holder i en justerbar periode(ved ikke lige hvad det hedder).
Desuden skulle der i serie med relæets kontakter sidde en lysafhængig afbryder så lyset kun tændes når det er mørkt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som andre skriver, hvad der skal gøres er afhængig af typen. ​Hvis der står noget om montering af lys i monteringsvejledningen, skal den følges.

Min har en indbygget lampe (til almindelig 230 V pære). Der har jeg tilsluttet en ekstra lampe. Der var ikke klemmer beregnet til det, så jeg skulle ind i boksen. Jeg har sørget for at den samlede belastning ikke overstiger, hvad der var angivet som maksimal størrelse på pæren. Den ekstra lampe er ikke styret af noget andet.

Hvis du ønsker at garageåbneren skal tænde det bestående udelys, bliver det lidt mere komplekst. På samme måde som jeg monterede lampen, kan man montere et relæ, og forbinde relæet til til udelyset som en PIR-sensor. Man skal være opmærksom på at elektronikken i garageåbneren er lavet til at tænde en pære. Det er ikke sikker at den kan tåle at tænde et traditionelt relæ, måske skal det være et et halvleder relæ.

Det  er en NICE SN6021. Portåbner.  Lampe 220v på portåbner tænder når port  åbner og lukker, og slukker derefter. Leverandøren skal have penge for at sætte tiden op så lyset bliver tændt noget længerer !
Hvad kan jeg gøre ?
Hej igen:  Er der nogen der har en god ide til indlæg ?
Mvh
Annonce
Hvis du vil bruge lampen på portåbneren, skal du have bygget en lille styring, med et tidsrelæ.

Men måske billigere at betale fabrikanten af portåbneren for at omprogrammere ???

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Igen: Er der flere der har en god ide til mit indlæg ?  Jeg har tænkt på at sætte en kontakt et sted hvor porten kan ramme og tænde lyset. 
Det med at sætte en kontakt et sted som den rammer er svære end man skulle tro. Porten bevæger sig meget i skinnerne.

Kontakt kan evt sættes der hvor porten stopper i åben tilstand og sluttes til udv. lamper der tænde over et skumrings relæ. ?
Som nævnt er det ikke så let. Jeg prøvede at sætte en switch så jeg kunne få besked om porten var åbnet eller lukket. Jeg endte med at bruge en hall-sensor og en magnet. Det var til en hjemmelave Wifi garageåbner. Jeg bruger den ikke mere.

På nuværende tidspunkt bruger jeg en som denne med en Aqara vinduesføler.
https://www.thingiverse.com/thing:5405600
Det er ikke til lys, men til at give advarsel om åben port i mere end 15 minutter. Den vil med passende udstyr også kunne tænde en lampe. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis