Mindske mængden af vand som kommer ud af hanerne

Er på nogen måder muligt at mindske den mængde vand som kommer ud af hanen?

Jeg har i bryggers kunne justere ved at lukke Ballofixen til den vask halvt, men drt også en halv løsning. 

De andre steder i huset er der ingen Ballofix til at slukke kun hvad for mig ligner en stop ventil.. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare justere flowet ved ikke at åbne helt på blandingsbatteriet?

Hvis det er for smart kan man få perlatorer med laver gennemstrømning der kan skrues på hanen i stedet for de originale.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du har et generelt problem med for højt vandtryk, så kan du få monteret en trykreduktionsventil på din hovedledning efter vandmåleren. Søg f.eks. på “reduktionsventil brugsvand”.

Søren O
De to viste vintiler kan du netop regulere på.

At åbne en ballofix (kuglehane) halvt er en dårligt ide. Det har den og rørene ikke godt af.

En ny luftblandet (ofte kaldet perlator) til vandhanen er en langt bedre løsning. Uden begræsning kommer der rask væk 12 liter vand per minut ud af vandhnane. Med en ny luftblander kan du komme ned på 2-3 liter vhis du har lyst. De koset ikke ret mget og fås med forskelligt flow og med elelr uden luftlanding hvis du foretrækker en klar stråle der ikke larmer.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 26-05-2025 15:28:30

At åbne en ballofix (kuglehane) halvt er en dårligt ide. Det har den og rørene ikke godt af.

Det der er du nødt til at forklare mig. Hvorfor skulle rør og ventil tage skade af at begrænse flowet?

Selvbygger med stort S. 
Er problemet ikke blot, at vandhanen er for dårlig til at regulere mængden?
Annonce
Superdiy skrev den 26-05-2025 15:37:21

Det der er du nødt til at forklare mig. Hvorfor skulle rør og ventil tage skade af at begrænse flowet?

Jeg har ikke skrevet noget om at ventil eller rør kan tage skade af at begrænse flowet. Jeg kommenterede på at åbne en kuglehane halvt er en dårlig idé og det har ventilen og rørene ikke godt af. Uddybende; Det skaber turbulent ifm. hanen som er uønsket ifm. slid og støj.

Kuglehaner er lavet til at være åbnede eller lukkede og ikke til at regulere åbning derimellem.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 26-05-2025 17:40:34

Jeg har ikke skrevet noget om at ventil eller rør kan tage skade af at begrænse flowet. Jeg kommenterede på at åbne en kuglehane halvt er en dårlig idé og det har ventilen og rørene ikke godt af. Uddybende; Det skaber turbulent ifm. hanen som er uønsket ifm. slid og støj.

Kuglehaner er lavet til at være åbnede eller lukkede og ikke til at regulere åbning derimellem.

Du skriver igen at ventil og rør ikke har godt af det, det kan jeg kun tolke som du mener de tager skade af det.

Jeg har snart 20 års erfaring som teknisk leder i procesindustrien ( kraftværker, biogas, pharma ) og har endnu tilgode at se et rørsystem til vand der er ødelagt af drøvling med en kugleventil selvom det sker alle steder.

Selvbygger med stort S. 
Nu synes jeg at trådstarter må på banen igen. Så vi kan få oplyst hvad hans ønske er. At drosle en ventil begrænser vandmængden, men ikke det statiske tryk.

Søren O
Superdiy skrev den 26-05-2025 19:46:51

buller27 skrev den 26-05-2025 17:40:34

Du skriver igen at ventil og rør ikke har godt af det, det kan jeg kun tolke som du mener de tager skade af det.

Jeg har snart 20 års erfaring som teknisk leder i procesindustrien ( kraftværker, biogas, pharma ) og har endnu tilgode at se et rørsystem til vand der er ødelagt af drøvling med en kugleventil selvom det sker alle steder.

At du kun kan tolke "ikke har godt af" som ens betydende med "tager skade" må jeg ærligt indrømme er lidt betænksomt. Men igen - "you do you" som man siger. At sammenligne installationer i de nævnte industrier med en kobber- eller galvaniseret installation i en bolig fyldt med sedimenter mm - er mildest talt også en skæv sammenligning. Men én ting er jo også ingeniøerne der udvikler produkterne og så teknikerne der aldrig har oplevet problemer ved at gøre noget med produkterne som de ikke er lavet til. Så er der de teknikere der har oplevet systemer fejle fejl fordi men har anvendt de forkerte ventiler ifm. regulering. Sådan kan individuel anekdotiske evidens være så forskellig.

Tænker mit næste forsøg vil være med en vand sparende perlator.. 

Trykket er fint det bare skrue ned for mængden af vand der kommer ud. 

Og min løsning i bryggers er som jeg ser det indtilvidere bare en halv løsning - har flere steder også læst at Ballofix er ikke regnet til man lukker halvt, kun helt lukket eller åbent.

Så derfor kalder jeg det en halv færdig løsning. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis