2 køkkenlamper 1 ledning fra udtag

Hej alle, måske et meget basalt spørgsmål, men det er simpelthen ikke lykkedes mig at løse udfordringen.

Jeg har et udtag på væggen hvorfra 1 ledning er monteret. Jeg vil gerne hænge 2 lamper fra dén ledning. Men hvad skal jeg bruge for at kunne benytte den ene ledning til begge lamper? Samlemuffe, dobbeltstik, ledningssamleboks er nogle af de ord, jeg støder på.

Vi har lige gjort et forsøg, men noget gik galt, og “samledimsen” er nu brændt godt af. Så jeg håber på jeres hjælp 🙏🏼 Gerne så specifikt som muligt ift. hvad jeg skal indkøbe.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Samlemuffer inde i den runde boks må være sagen. De 3 brune ledere af isoleres ca. 10-12 mm og snoes sammen, klik gerne den yderste spids af snoningen inden de sættes ind i samlemuffen. Skruen spændes og den kan ikke gå galt. 
De blå ledere får samme tur i en anden samlemuffe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-05-2025 12:25:58

Samlemuffer inde i den runde boks må være sagen. De 3 brune ledere af isoleres ca. 10-12 mm og snoes sammen, klik gerne den yderste spids af snoningen inden de sættes ind i samlemuffen. Skruen spændes og den kan ikke gå galt.
De blå ledere får samme tur i en anden samlemuffe. 

1000 tak for svar 🙏🏼 Så bare for at skære det ud i pap for mig - den brune leder fra ledningen fra væggen, den fra ledningen fra lampe 1 og den fra ledningen fra lampe 2 snoes sammen til én? Og sættes så ind samlet i samme hul i samlemuffen? Og derefter det samme i en anden samlemuffe? Så de grønne ledere og de blå ledere sidder ikke i samme samlemuffe? Og så helt pædagogisk - kan du sætte et link ind til den samlemuffe, du tænker på, som jeg så skal have to af? Bare så jeg er helt sikker. Og så er der ikke andre steps?

Du får lige et billede af en samlemuffe, som du ikke kan lave fejl med og et link til hvor de kan købes.
Erik har fortalt, at en leder fra hver ledning snos sammen og forsynes med en muffe. Du ska have lidt mere af de enkelte ledere vist i billede 1 adskilt, så du kan komme til at sno de enkelte ledere sammen. Det gør du ved ar fjerne lidt mere af yderkappen. Den samlemuffe vist på billede 2 kan være lavet så den giver kortslutning, hvis begge ledninger forbindes til den.
Samlemufffe

fase
S. Fabrin skrev den 25-05-2025 15:08:08

Du får lige et billede af en samlemuffe, som du ikke kan lave fejl med og et link til hvor de kan købes.
Erik har fortalt, at en leder fra hver ledning snos sammen og forsynes med en muffe. Du ska have lidt mere af de enkelte ledere vist i billede 1 adskilt, så du kan komme til at sno de enkelte ledere sammen. Det gør du ved ar fjerne lidt mere af yderkappen. Den samlemuffe vist på billede 2 kan være lavet så den giver kortslutning, hvis begge ledninger forbindes til den.
Samlemufffe

Mange tak for dit svar! Jeg tror, jeg har mod på at forsøge mig igen nu :) Jeg har herhjemme to styks dobbelt samlemuffe, mon de to kan bruges? Jeg forstår det sådan, at det vigtigste er, at de tre brune ledninger snoes sammen i en samlemuffe og de tre ledninger snoes sammen i en anden samlemuffe.

https://www.roverkob.dk/samlemuffe-dobbelt-2-x-2-5-mm-6-stk?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax-samlet&utm_id=20189299396&gad_source=1&gad_campaignid=20189351449&gbraid=0AAAAADgrJMSOheLebfWjLdcPt6IIz4KUF&gclid=Cj0KCQjw_8rBBhCFARIsAJrc9yADa6AlC8vj_TzFBaQvIIaDHl46L3PCuLWUFt06fEC8U-25SgOZxtQaAqtPEALw_wcB
Det er ikke sikkert, at du kan få plads til dobbelte samlemuffer.

fase
Hvis der er plads så er dobbelt samlemuffer ok. 
MEN der skal bruges stk. og IKKE begge farver ledninger i samme muffe. Det er set før, så jeg skærer også lidt ud i pap.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis