Hej alle, jeg har ifm reparation af puds på murstensvægge i min bolig gået og overvejet et par tekniske spørgsmål som jeg håber der er en med lidt murer viden der kan hjælpe med (Har desværre ikke en uddannet murer i mit netværk jeg kan spørge )
1) Hvad er det egentligt der gør at mørtel hæfter på underlaget? Jeg har læst at underlaget skal være porøst og sugende før at mørtel kan hæfte, og det er derfor mørtel kan hæfte på mursten. Men mørtel kan ikke hæfte på træ, og træ er jo også sugende? Er der ikke også noget med at mørtel ikke kan hæfte på glatte maskinsten?
2) I forlængelse af 1), kan mørtel hæfte lige så godt på gammel puds og fuger som på mursten? Det anbefales ofte at man banker gammel puds af så man kommer ned til bar mursten og pudser op derfra. Er det fordi at mørtel hæfter bedre på mursten end på gammel puds?
3) Hvis man skal alligevel skal fuldspartle ovenpå pudsen, er der så behov for at tyndpudse 0-1 ovenpå grovpudsen? Er det i virkeligheden ikke bedre bare at grovpudse med så stor kornstørrelse som muligt (fx 0-4mm) og så spartle? Det jeg tænker er, at jo større kornstørrelse des bedre hæfter spartelmassen på. Dvs hvis man spartler på en tyndspuds er der dårligere vedhæftning end hvis man spartler på grovpuds?
Tak for svar!