Murertekniske spørgsmål

Hej alle, jeg har ifm reparation af puds på murstensvægge i min bolig gået og overvejet et par tekniske spørgsmål som jeg håber der er en med lidt murer viden der kan hjælpe med (Har desværre ikke en uddannet murer i mit netværk jeg kan spørge  )

1) Hvad er det egentligt der gør at mørtel hæfter på underlaget? Jeg har læst at underlaget skal være porøst og sugende før at mørtel kan hæfte, og det er derfor mørtel kan hæfte på mursten. Men mørtel kan ikke hæfte på træ, og træ er jo også sugende? Er der ikke også noget med at mørtel ikke kan hæfte på glatte maskinsten?

2) I forlængelse af 1), kan mørtel hæfte lige så godt på gammel puds og fuger som på mursten? Det anbefales ofte at man banker gammel puds af så man kommer ned til bar mursten og pudser op derfra. Er det fordi at mørtel hæfter bedre på mursten end på gammel puds?

3) Hvis man skal alligevel skal fuldspartle ovenpå pudsen, er der så behov for at tyndpudse 0-1 ovenpå grovpudsen? Er det i virkeligheden ikke bedre bare at grovpudse med så stor kornstørrelse som muligt (fx 0-4mm) og så spartle? Det jeg tænker er, at jo større kornstørrelse des bedre hæfter spartelmassen på. Dvs hvis man spartler på en tyndspuds er der dårligere vedhæftning end hvis man spartler på grovpuds?

Tak for svar!  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Mørtel kan fint hæfte på træ. Men træet arbejder anderledes end mørtel og mursten, derfor går mørtel ofte lød på almindelig træ. Hvis man hæfter tagrør på træet hæfter det perfekt. Det er princippet i rigtig mange vægge hvor der er pudset op på træ / rørvæv. ( Spansk væg) 
2. mørtel hæfter fint på gammel pudslag. Men hvis det sidder løs, så hæfter det jo ikke på murstenene. Princippet i at få mørtel til at binde er at man arbejder mørtelen hårdt imod underlaget. Altså så mørtelen får forbindelse til alle porrer og små ujævnheder i muren.  Enten ved at presse det hårdt på med et stålbræt, med første lag er ret tyndt. 
Eller ved at kaste det på væggen. Det sidsete kaldes "udkast" 
3. det er jo op til hvilken slut resultat man ønsker sig om der skal spartles. Når man har kørt med pudsebræt i cirkelbevægelser så er der ikke 4 mm sten som kan ses i overfladen. Spartel hæfter alligevel helt fint både på grov og tyndpuds.
Jeg synes ofte det er pænt at ende med en filsning. Her kører man i cirkel bevægelser med et pudsebræt som er belagt med skumgummi. På den måde kommer der en pæn grov overflade 
Når man laver tyndpuds (også kaldet finpuds) Så er det for at det er slutresultat. f.eks. før tapet. Altså normalt ikke spartel på tyndpuds da det er unødig arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for de lærerige svar ev. Har lige lidt ekstra :)

Når du siger at mørtel ofte går lød, er det det samme som at pudsen bliver løs fordi at træet bevæger sig?

Hvis mørtel hæfter fint på gammel puds, betyder det så at hvis en del af den gamle pudsen fx er slået af, men pudsen ikke er skruk, så kan man bare forvande den gamle puds og putte mørtel direkte på pudsen? Man behøver ikke skrabe helt ind til den bare mursten? Det holder lige så godt?

Min tankegang omkring den bedre hæftning ved brug af større kornstørrelse var, at min forståelse var at mørtel og spartel hæftede bedre på en grov uregelmæssig overflade end på en mere fin og glat overflade. Ved brug af en mørtel med større kornstørrelse ville overfladen også blive mere grov og uregelmæssig og derfor give bedre bund for hæftning.

Indtil videre har jeg repareret pudsen med tre lag af hhv 0-4, 0-2 og afsluttet med 0-1 mørtel. Men jeg tænkte at hvis man alligevel skal fuldspartle så kunne man egentlig bare køre 0-4 mørtel hele vejen igennem og slutte af med spartel?
Som jeg skriver, afslutter du med spartel, så er de 2 sidste pudslag unødvendige.
Man kan overtænke meget   Spartel hæfter på alt, så der er der ingen forskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også