Jern til pex rør

Hej 

Jeg har nogle jern rør på loftet i min varme kreds som jeg på tænker at bytte ud med pex rør. Der er ca 50m frem/tilbage. Som de eneste jernrør tilbage i huset. 

Jern rørene ligger under ca 300mm isolering med rør skaller på. 

Spørgsmålet er, skal de rør i rør pex jeg smider op, 300mm under isolering også have rør skaller på igen? Eller er det spild af mine penge ? 

Er med på det med autoriseret vvser 
Mvh 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis rørene er til varme, og du ikke har direkte fjernvarme, må du gerne lave det selv.

Hvis rørene ellers ligger godt og tørt, er der normalt ingen grund til at udskifte dem..

Hvis du skifter til pex, og de ligger i isoleringen burde det ikke være nødvendig med isolerings rørskåle..

Du kan jo godt lave det i rør i rør hvis du synes det giver mening..

Vær opmærksom på at hul diameteren er mindst lige så stor som i de gamle rør, da det er et langt stræk du har. (og større dimension af rør hvis der har været problemer med for lidt flow i de gamle rør) 

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. 

Jeg er ​noget ​usikker på deres alder, derfor heller skifte nu når jeg alligevel skal i gang. 

Jeg syntes jeg læste ​frem til at rør i rør var krav. 

Men det gør jeg nu nok uanset. 

Det kan godt være 50m i alt er skudt lidt ​over, men ja ​det skal selvfølgelig ikke være mindre. 
Rør i rør er ikke et krav så længe du kan komme til det. Så hvis du senere kan flytte rockwoolen så er det fint med f.eks. 20 mm PEX slanger (15 mm indre diameter).
Hvis du en dag vil over på varmepumpe så er det godt med 20 mm PEX.
Tak, ​for svar 😁👍
Har hørt på et tidspunkt fra den lokale vvs mand at radioatorrør af jern aldrig forgår. Vi har selv rør på loftet der er +40 år gamle. Vandet er jo ikke iltet lige som brugsvand det er et lukket system så næsten ingen tæring. 
Jernrør som ligger tør (udenpå) holder i mange årtier. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis