Havetraktormotor, har brug for tegning/manual

Hej, købte MTD havetraktor da vi flyttede på gård, og bortset fra punkteringerne har den fungeret fint. Nu er den begyndt at gå ukontrolleret op og ned i tomgang og går i stå når klingen sættes til. Da jeg selv roder meget med biler tænkte jeg, det fixer jeg nemt. Men når jeg kommer ind til gaskablet og måden det styrer spjældets åbning, det har jeg ikke set før, kablet styrer ikke direkte gasspjældet, der er nogle meget tynde fjedre involveret, og mindst en af dem sidder ikke fast i den anden ende. Det foregår alt sammen bag den metalplade der ses bag de to kabler.
Min teori er at den/de fjeder har siddet fast på noget der er rystet løs og faldet, det vil ikke være første gang at bolte falder af. Men jeg har brug for et billede af hvordan det skal sidde eller en tegning i en manual, kan hverken finde det ene eller det andet.

Tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænding og karburering tænker jeg du har styr på. Mht. dyser i karburator, for lav svømmerstand, og især for mager blanding, får den til at gå ustabilt. Det ved du sikkert. Kig i stedet efter regulatoren - den er enten styret i olie suppen eller via en blæser kappe fra svinghjulet. Det er et sindrigt system, hvor gasspjældet balancerer i en kobling med motorens omdrejninger, så fuld gas ligger omkring 2500 - 3000 rpm. Meget mere vil ødelægge motoren på sigt. 
Hvis du håndstyrer mekanikken til gasspjældet mens den kører, får du et indtryk af om begrænser virker og hvor meget fjeder påvirkning der skal bruges. Ikke denne nemmeste måde, men muligt.
Typisk vil gasspjældet åbne når motoren stopper, og igen lukke ned når den kommer i gang.

Når den køre op/ned i omdrejningerne, er det ofte fordi karburatoren skal rensen.
Men tjek også lige oliestanden, nogle motorer er omdrejningsregulatoren styret at "olietrykket" i motoren, og ved forkert oliestand fungere den dårligt.

Ved ikke om din karburator ligner denne her på videoen, ellers prøv at kik andre af hans videoer, de er danske og han er god til at forklare.

Vi prøver igen, i morgen --
Motoren ser meget ny ud. Der er nok ikke ret stor sandsynlighed for skidt i karburatoren, medmindre motoren er helt ny og det rester fra fabrikationen.

Problemet kan skyldes rigtig mange ting. I de 25 år jeg har ejet motoriserede plæneklippere, mindes jeg 3 gange, jeg havde det samme problem. To gange hjalp det med nyt tændrør. Den første gang var det på en næsten ny plæneklipper. Den tredje gang var problemet alkylatbenzin. Almindeligt benzin fra tanken løste problemet, og motoren kørte jævnt. 
Tak for gode svar. Kom i tanke om at en ven af en ven af en ven sælger havetraktorer. Ringede til ham, hans bud var skidt i det lille indre filter, og sørme, han havde ret. Forstår ikke hvor alle de små hår kommer fra, men nu er de væk, og den kører godt...
Han fortalte mig også hvor fjedre skulle fastgøres, logisk når man ved det

Tak!
Ja logisk, havde samme problem med en fræser - det gode er så din feedback og en masse andre råd herinde fra.. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis