finde hoved og hale i opstarte...70'er sommerhus, nyt gulv, evt. isolering, evt. gulvvarme,

Hej

Er ny bruger herinde , amatør som har lavet lidt vedliholdprojekter herhjemme og førstegangs sommerhusejer.

Træsommerhus fra 70'erne med stråtag, ligger ved Vesterhavet, og overtages om 2 uger, juni 2025. Hele sommerhuset skal moderniseres i løbet af de næste 2-5 år, vil starte med gulve. Huset skal også bruges stort set hele året. Gerne så vidt muligt selv, evt finde lokal håndværker til sparring/samarbejde.

Pt. er der gulvtæppe i hele sommerhuset, hvad skal jeg overveje mht om der kan/skal lægges gulvvarme, så skal der vel luft til vand varmepumpe til? Kan det betale sig, taler vi om 500.000 kr. udgift ol.?

Hvis jeg går efter efterisolering og nyt gulv, hvilken type gulv er bedst? Er vinylgulv overvejelser værd? Der mangler udluftningsriste i hvert fald. Der er kun råd i det ene hjørnebjælke i udestuen, vist også repareret før. 

Helt grundlæggende skal jeg først finde ud af hvad der ligger under gulvet pt. Der er pt. gulvtæppe på spånplader, i udestuen fyrretræsgulv. 

Hvad er bedst at gøre mht isolering gulv og/eller sokkel i og med at huset bliver meget brugt. Indtil nu blev det kun brugt om sommeren.

Kan man konkludere noget ud af billeder? 

Pft for hjælpen. Vender tilbage med billeder og opdateringer. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har du ikek været inde på EL i dit opslag. Men i betragtning af at sommerhuset er fra 1970erne er det måske også tid til en opgradering. Der vil være brugt plastisolerede kabler i boligen men en ting der er værd at se på er en odpatering af eltavlen så du får AFDD (gnistdetektering) det anbefales ifm med stråtækte huse. Ligeledes SPD(transientbeskyttelse) -da det vidst er en del lyn derude ve vesterhavet - og specielt hvis du kommer til at få en del elektronik i huset. EN ny eltavle med det nævnte + de i dag lovpligte minimum 2x RCD(HPFI). Vil nok koste 6-10.000 alt inkl.

En lulft-luft varmepumpe er måske et anden valg du kan se på.

Som sommerhus er det jo lavet til somemrbrug - så skal det være komfortabelt gennem hele vinteren vil det alt andet lige være forbundet med en del udgifter.

Gulv, isolering osv er der sikerkt nogle der er bedre til herinde. Men husk at hvis du skal etablere nyt køkken kræver det ret meget af udsugningen i dag.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for feed back, nej el havde jeg ikke lige tænkt på, det vil jeg bestemt prioritere. Når jeg nu lige har lært huset at kende må jeg få en fagmand til at gå det igennem og høre hvad de siger. ​
Velkommen på lds
Du skal nok vise de originale tegninger, før det giver mening at komme med detaljerede råd. Ligeledes bør du oplyse postnummer på hvor i bor, og sommerhuset. Så kan man danne sig en mening om afstand imellem bopæl og sommerhus. Planer om udlejning er også relevant. 
Måske i første omgang et billede af huset og ikke kun terrasse fliser. 
Ønsker du gulvvarme og der er uger imellem at huset skal beboes, så skal det være let gulvvarme- Altså isolering i rette dybde og så flydende gulv henover. Laver du det i beton så har du 8 - 12 timer før gulve begynder at føles varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-05-2025 18:08:43

Velkommen på lds
Du skal nok vise de originale tegninger, før det giver mening at komme med detaljerede råd. Ligeledes bør du oplyse postnummer på hvor i bor, og sommerhuset. Så kan man danne sig en mening om afstand imellem bopæl og sommerhus. Planer om udlejning er også relevant. 
Ønsker du gulvvarme og der er uger imellem at huset skal beboes, så skal det være let gulvvarme- Altså isolering i rette dybde og så flydende gulv henover. Laver du det i beton så har du 8 - 12 timer før gulve begynder at føles varme. 

tak for det. 

Det er mest om soklen kan fortælle noget om det der er under gulvet. Ved kun at der mangler ventilationsrister. Får nøgler om et par uger og kan så undersøge mere. 

Der er to timer fra hjem til sommerhus men det meste af tiden vil det blive udlejet... Ligger i søndervig. 

Jeg tænkte at det er bedst at starte ved gulvet da der ligger gulvtæppe i dag. Så ved ikke om det er spild af penge at begynde på gulvvarme. 

Men el tavle opdatering er godt bud, også når nu bilen skal kunne lades. 

Og generelt skal researche hvad ville være fornuftigt at gøre samt rækkefølgen. 

DIY_Optimist skrev den 23-05-2025 20:57:49

ev elmand skrev den 22-05-2025 18:08:43

Velkommen på lds

tak for det. 

Det er mest om soklen kan fortælle noget om det der er under gulvet. Ved kun at der mangler ventilationsrister. Får nøgler om et par uger og kan så undersøge mere. 

Der er to timer fra hjem til sommerhus men det meste af tiden vil det blive udlejet... Ligger i søndervig. 

Jeg tænkte at det er bedst at starte ved gulvet da der ligger gulvtæppe i dag. Så ved ikke om det er spild af penge at begynde på gulvvarme. 

Men el tavle opdatering er godt bud, også når nu bilen skal kunne lades. 

Og generelt skal researche hvad ville være fornuftigt at gøre samt rækkefølgen. 

fandt tegning nu

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også