Råd i toprem

Hej
Jeg har fået til opgave, at reparere en udragende limtræs bjælke i et Hosby hus. Dimension ca. 240x90 mm. Hvoraf de yderste 120x90x245 mm. skal fornyes som minimum. En håndværker ville sikkert skifte et længere stykke, men det mener jeg ikke er nødvendigt, når der bare er frisk træ til det nye stykke.
Ifølge gode forslag herinde, bruger man trykimprægneret træ og Pu skumme lim. Vil bruge 25x120 terrasse brædder, tilpasse bredden til 90mm, og laminere et stykke der passer evt. med par indhug til forbandt.
Hvad bruger I til skære snittet, så det bliver helt lige? - Har de fleste hjælpe midler. 
Pft. - Carsten

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil mene du skal lave samlingen  så dens midte ligger over muren..
Eks med en simpel haksamling.
Så kan du klare jobbet meden fukssvans og et stemmejern. Du kan evt skrue det hele sammen med et par gevindstænger minimum 8.8 kvalitet eks i M10

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar - at skifte ind over muren vil være noget mere komplekst grundet dels underplader og en tilstødende overdækket terrasse, ellers ville jeg gøre det. Kan se de andre rem ender også har fået skiftet det yderste stykke. 
Er denne D4-lim ok ? LINK 

Den løsning du vil lave kan intet bære. Hvis stykket der er råddent alligevel kun er det udragende, hvorfor så ikke bare save det rent? 
Enden bærer kun hjælpespæret som bærer gavlen, så der er i princippet ikke noget galt i af save remmen af på skrå.

Jeg ved i øvrigt ikke hvem det er der har vejledt dig til at bruge trykimpregnerede terassebrædder, men det er en dårlig løsning. Hvis du udskifter materiale så køb en stump 90 mm limtræsdrager. Så bliver det visuelt magen til det game og holder bedre end billig grøn træ. 

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også