Skjult støttemur

Hejsa
Jeg skal have plantet ligusterhæk over mod vores nabo.
Der er i skel ca 60cm forskel på vores grunde, og vi er begge interesserede i ikke at få en bakke i haven.
Så derfor planlægger jeg at lave en skjult støttemur, som kan holde på jorden.
Muren er planlagt som en bund af ~5cm beton, og derefter fundablokke i 23cm bredde, undtaget sidste skift som er i ~10cm bredde. Der sættes armeringsjern både lodret og vandret og fyldt op med beton. Muren er lodret. Den er ikke planlagt til frostfri dybde, men til ~80cm. Derudover kommer der et drænrør på den "høje" side.
Se tegning.
Hvad tænker i om dette, er der noget som jeg ikke har tænkt på. Og kan det holde?
På forhånd tak :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er kun 20 cm i jorden med dit fundament. Det kan ikke holde.

Hvorfor ikke lave den i lock blokke eller cortenstål i stedet? Så er den også pæn at kikke på indtil hækken er vokset op.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har været omkring både lock blokke og cortenstål, men det er væsentligt dyrere løsninger for en mur som bliver skjult.
Vil det hjælpe på holdbarheden at bruge en af de løsninger, eller skal jeg stadig længere ned i jorden?
Fordelen ved blokke eller stål er de kan give sig. Det kan en støbt væg ikke.
Jeg vil tro du skal ned i min 60 cm før der er en chance for en støbt væg holder.

Selvbygger med stort S. 
Uden at kende jordbundsforholdene til jeg anslå du skal 60 cm dybere ned med fundamentet, end din tegning angiver.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for feedback.
Æv, så bliver det en noget anden opgave end jeg først havde tænkt.
Ville det hjælpe noget hvis jeg f.eks. lod muren have en 5 graders hældning mod den høje side for at simulere hvad lock blokke gør?
Annonce
Måske en løsning hvor du graver en betonfod 90cm ned, eks pr 2m og støber den med ind. Det er sådan en mellemløsning frem for fuldt fundament. 

Bare kald mig BBB 
God idé med betonfødder :)
Jeg har nu set flere steder at hvis jeg laver en hældning på f.eks. 5-10cm, så giver det helt andre muligheder.
Fundamentet til frostfri eller bæredygtig dybde skal laves af komprimeret stabilgrus i stedet for at støbe det, og så kan jeg starte mit støbte armerede fundament lige under overfladen. Igen er muren skjult, så hældning på eksempelvis 10cm gør ikke nogen forskel.
Så måske samme ​som tegning ovenfor. En ekstra fundablok i dybden. stabilgrus til 90cm og så en hældning på 10cm.
Nogen tanker om dette?
Jeg tror den sidste tegning beskriver en mur af lock blokke.eller noget lignende. Der skrives "modulmål" og 2-5 mm fugebredde. Det ligner ikke en fundablok beskrivelse.
Er det ikke "bare" at grave ned til 80 cm dybde på den lave side og så fylde med beton. Den dybde og den lidt skrå overflade vil være frostfri . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hejsa
Billedet er fra RBR nordic wall som er blokke der låser sammen: https://www.bygma.dk/inspiration2/udendoers/have/nordic-wall/?srsltid=AfmBOoqMClRdsLWAZAplvMPje87gYJ2fLuQmqHrYPLCDJEvurIXNYDP6 

De vejledninger du finder on-line tager udgangspunkt i en mur som kan ses, men din mur ender jo med at være begravet og senere hen dækket af hækken idet jeg antager at den grønne søjle på din tegning er hækken? Derfor er det jo lidt ligegyldigt om der kommer en sprække, eller den hælder 5 grader om ti år. Du kan være lidt ligeglad med det æstetiske 😊

Dit forslag om fundablokke med armering vil give dig en stor solid klump beton som jord og frost vil forsøge at skubbe rundt med, men det kan jo alligevel ikke ses hvis den rykker sig lidt… jeg ville lave muren lidt dybere, sætte det første skifte i lidt mere beton og så ville jeg fokusere meget mere på at vandet kan komme væk så det ikke ophobes og trykker på muren hvis der nogensinde skulle komme frost igen i det her land….

Som alternativ til drænet kunne du tage nogen stumper plastikrør, bore huller i fundablokkene inden du støber og stikke rørene igennem. Luk enderne af rørene med noget net og når du fylder jord op bagved muren så fylder du området bag rørene med filtergrus. Dræn kræver jo at du kan aflede til enten kloak, faskine eller andet sted, det slipper du for her.

Noget andet….
Du har planlagt en 1:1 hældning af den lille skråning foran muren hvor du vil plante hæk, det er for stejlt til almindelig jord og det vil skride for dig, jeg vil foreslå at du laver den 1:2. Dernæst får du udfordringer med at jorden tørrer ud i skråningen. Derfor vil du skulle være ekstra grundig med vandingen indtil hækken har fået rødderne helt ned i ”jordniveau”.

Mads
Jeg har en drænslange liggende op til skel, så det er ikke noget problem med tilslutning.
Og du har helt ret, muren bliver skjult, når hækken er vokset op, så det æstestiske er jeg ligeglad med - den må bare ikke vælte.
Jeg tænker at jeg gør som du foreslår, med at gøre den en sten dybere. Og så under det en 10-20cm sokkel af beton. Derunder ~50cm stampet stabilgrus. og dræn i drængrus foran "soklen". Og så en hældning mod den høje side på 5-10cm
Og så vender jeg tilbage om 10 år med en status ;-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis