Ildelugtende køkkenafløb i lejlighed

Hej,

Jeg har problemer med mit køkkenafløb eller faktisk hele sektionen med vaskemaskine, opvasker og køkkenvask, det er svært helt at lokalisere hvorfra lugten kommer. De to apparaters spildevand kobler sig på afløbet og så er der selve køkkenvasken. For nogle måneder siden skilte jeg vandlåsen ad og rensede den, og havde også overløberen (?) af og rensede den. Det hjalp muligvis lidt, men er faktisk ikke sikker. Nu er det slemt igen, og intuitivt har jeg på fornemmelsen, at måden det er lavet på ikke er helt smart.

Spildevandet løber i nogle slanger som kommer op fra bunden af skabet og kobler sig på to studse på køkkenvaskens afløb 20-30 cm oppe, men tænker, at der skal være temmelig meget tryk på det spildevand før det reelt løber ned i afløbet og ikke bare bliver hængende i de der afløbsslanger. Har også forsøgt mig med bagepulver og eddike i selve køkkenvaskafkøbet, men tror ikke det er dér, den er gal.

Skal man have en VVSer ud og lave selve konstruktionen om før man kommer i mål?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kigger nogle billeder op af hvordan det hele er tilsluttet mht afløb fra maskinerne og vasken kan vi hurtigt se om det er optimalt :-) Ofte er det afløbene fra maskinerne der ikke er ført i en bue højt op og måske endda monteret efter vandlåsen i stedet for mellem vandlås og vask. HVis du ser vedhæftede typiske vejledning for opvaske og maskemaskiner kan du se hvad der menes.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Selvfølgelig, her kommer et billede.
lars___ skrev den 20-05-2025 22:15:48

Selvfølgelig, her kommer et billede.

Ok. Altså om det udelukkende er det der er synderen er ikek til at sige. Men du bør:

1. Rotere dine afsløbsstudser på afløbsrøret så de peger opad.

2. Føre afløbsslanger i bløde buer op så de når op i niveau med overløbet i vasken (se illsutratioen jeg vedhæftede) de kan oftes stripses fast .

3. Sørge for at afløbsslanger ikke laver de loops der er på billedet - se igen illustrationen

Din vacuumventil(den der hvide paddehat) kan måske være defekt og lukke kloakgasser ud.

Jeg har forsøgt at vise det i vedhæftede billede med sorte streger.

Kan ikke set det på billedet - men har du ikke afløb i gulvet hvor maskinerne står skal der også være aquastop/waterblock. Og bor du i etageejendom skal der også drybbakke under maskinerne.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er nogle gode bud, det må jeg prøve af!
lars___ skrev den 20-05-2025 22:36:01

Det er nogle gode bud, det må jeg prøve af!

Vend gerne tilbage når det er afprøvet - så kan andre i fremtiden måske få gavn af det :-)

Jeg gætter på at vakuumventilen er problemet. Jeg ville starte med at sætte en pose over med nogle elastikker. Du kan prikke et lille hul i posen. Posen må aldrig blive pustet op, kun suget fra vakuum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis