Hvordan kommer jeg af med bladlus(?)

Min salvie er blevet angrebet af bladlus. Og myrerne ser ud til at elske bladlusene.

Det er dog ikke så lækkert med de bladlus.

Hvordan slipper jeg af med dem? Skal jeg stille krukken et andet sted? Kan det hjælpe?

Skal jeg sprøjte planten med noget? F.eks. vand med eddike eller opvaskemiddel i? (det mindes jeg at have hørt noget om en gang)

Jeg vil ikke bruge gift da det jo er en plante vi spiser.

Min salvie er blevet angrebet af bladlus. Og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 19-05-2025 11:30:13

Kampen mod myrer, er en kamp man ikke kan vinde. Jeg bruger Kvitt D til udvanding. Fra en vandkande uden spreder, hælder jeg det direkte ned i boet. Det kan holde dem nede.

Alt myregift har stort set den gift i, så fabrikat har ikke den store betydning. Myregift virker på en kemisk proces som findes i insekter, men ikke i mennesker. Derfor er det ikke giftigt for mennesker.

Uiftigt ja - men desværre ret allergrifremkaldende. Så kan man undgå det er det selvfølgelig det bedste.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 19-05-2025 16:51:06

Kampen mod myrer, er en kamp man ikke kan vinde. Jeg bruger Kvitt D til udvanding. Fra en vandkande uden spreder, hælder jeg det direkte ned i boet. Det kan holde dem nede.

Alt myregift har stort set den gift i, så fabrikat har ikke den store betydning. Myregift virker på en kemisk proces som findes i insekter, men ikke i mennesker. Derfor er det ikke giftigt for mennesker.

Uiftigt ja - men desværre ret allergrifremkaldende. Så kan man undgå det er det selvfølgelig det bedste.

Hvilket stof er der tale om?

LennartBertelsen skrev den 19-05-2025 17:17:52

buller27 skrev den 19-05-2025 16:51:06

Hvilket stof er der tale om?

Typisk er det forskellige former for methylisothiazolinone. Ca 10% er allergiske overfor det og det findes i mange ting også plejeprodukter. Det har været meget brugt førhen men er heldigvis reguleret id ag.
Nogle af midleerne indeholder ikke tydeligt allergifremkaldende stoffer, Det står på emballagen og i sikkerhedsdatabladet (kig efter udråbsstegnet på en orange trekant der bla kan indikere det er allergifremkaldende).

Eksempel på et der ikke er tydeligt allergifremkaldende (ogås kaldet sensibiliserende)
https://skadedyrshop.dk/mwdownloads/download/link/id/268

Og så en myrelokkedåse hvor det aktive stof er allergifremkaldende:
https://skadedyrshop.dk/mwdownloads/download/link/id/167?srsltid=AfmBOopZdGd33s-s_39tXaCxO3CNbyAyxDTMXGKqg8sQ-_A4Lc1zodpj 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Den bedste og nok billigste måde at komme af med myrer er denne her , det er ikke en her og nu løsning men den virker hvergang , bland kartoffelmel og flormelis sammen 50/5o tilsæt vand så det bliver en cremet substans , læg det hvor myrerne bevæger sig , flormelis er lokkemidlet (sødt) myrerne slæber det hjem i boet hvor selv dronningen også får det , kartoffelmelet 
sætter sig i de små bæsters mave-tarmsystem som beton og myrerne dør , det tager ca 10 -14 dage så er de væk .                

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Når jeg læser den type forslag, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om dem der skriver det, har prøvet det selv.
Jeg synes at det lyder underligt at et kulhydrat fra kartofler skulle være skadeligt for myrer. Desuden er kartoffelmel opløseligt i vand, det bliver kun hårdt, hvis det kan tørre ud.

Hvis jeg sørger på:
"jeg har prøvet" kartoffelmel myrer
Kan jeg ikke finde nogen, der har gode erfaring med det. Kun nogen der ikke har haft held med metoden.
Annonce
karl smart skrev den 19-05-2025 21:02:01

Den bedste og nok billigste måde at komme af med myrer er denne her , det er ikke en her og nu løsning men den virker hvergang , bland kartoffelmel og flormelis sammen 50/5o tilsæt vand så det bliver en cremet substans , læg det hvor myrerne bevæger sig , flormelis er lokkemidlet (sødt) myrerne slæber det hjem i boet hvor selv dronningen også får det , kartoffelmelet 
sætter sig i de små bæsters mave-tarmsystem som beton og myrerne dør , det tager ca 10 -14 dage så er de væk .                

Jeg har prøvet kartoffelmel og flormelis/sukker. Af flere omgange og med forskellige blandingsforhold. Samme resultat hver gang: myrerne er ligeglade. Eler måske bare ekstra glade for det gratis sukker.

Jeg har prøvet flormelis / puddersukker iblandet flere forskellige ting: kartoffelmel, natron, bagepulver, chili, peber og salt - både det hele på en gang og ingredienserne hver for sig, og resultatet var: Det. Virker. Ikke!! Det eneste husråd der ind til videre virker, er kogende vand. Gentager man det tilstrækkeligt mange gange, så forsvinder de før eller siden helt.

Jeg har en del myrer, der underminerer mine fliser, og jeg overvejer at prøve med lidt fliseklæb ned i indgangen, inden de får et skud kogende vand. Det burde gøre det af med dem, og efterfølgende forsegle boet helt eller delvist.

Hellere leje end at bo på gaden.
Som andre skriver: du skal af med myrerne først. Så skal der nok komme andre insekter der tager sig af bladlusene.
Jeg har virkelig gode erfaringer med en limring, både på træer og og omkring potter.
https://kridtvejsplanter.dk/bekaempelse-mod-insekter/4940-limring-3m.html
Men du er nødt til at sørge for at myrerne ikke kan klatre over på planten via mur og blade, potten skal stå frit.
Vikl en strimmel omkring potten, så kan myrerne hverken komme op eller ned. De myrer der allerede er på planten kreperer af sig selv.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis