Hvordan kommer jeg af med bladlus(?)

Min salvie er blevet angrebet af bladlus. Og myrerne ser ud til at elske bladlusene.

Det er dog ikke så lækkert med de bladlus.

Hvordan slipper jeg af med dem? Skal jeg stille krukken et andet sted? Kan det hjælpe?

Skal jeg sprøjte planten med noget? F.eks. vand med eddike eller opvaskemiddel i? (det mindes jeg at have hørt noget om en gang)

Jeg vil ikke bruge gift da det jo er en plante vi spiser.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ført set en god effekt med nedenstående. Dog i et noget mindre angreb end det du viser på billedet.

1. Spule med vand
  2. Fjerne dem mekanisk med fingrene
  3. Bruge insekter der spiser dem - fx mariehøns (de kan købes voksne eller som larver)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Brug Insektsæbe , du laver det selv , 1 del /1dl sprit , 1 del/1dl  flydende brun sæbe , og 8 del/dl vand  bland det sammen og brug en spay , giv hele planten en tur også under bladene , omrystes før brug , og undgå at bruge det  i solskin , det er totalt ugiftigt og virker hver gang ,                                                                                                         

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 18-05-2025 14:44:25

Brug Insektsæbe , du laver det selv , 1 del /1dl sprit , 1 del/1dl  flydende brun sæbe , og 8 del/dl vand  bland det sammen og brug en spay , giv hele planten en tur også under bladene , omrystes før brug , og undgå at bruge det  i solskin , det er totalt ugiftigt og virker hver gang ,                                                                                                         

Tak for tippet. Det vil jeg overveje at prøve... Men undrer mig nu over, at denatureret (og dermed giftigt) sprit samt brun sæbe som så vidt jeg husker indeholder kausisk soda skulle være ugiftigt....

Men regnvejret skyller det vel af igen...
Jeg spuler dem af med vandslangen med en hård stråle. Og hvis planterne er i en krukke, er det nemt at vende planten på hovedet, så du rigtigt kan ramme de små djævle, og så falder de ikke bare ned i jorden og kravler op på plads igen  

Har også prøvet brun sæbe tricket, men synes at det efterlader en lidt fedtet overflade, som så tiltrækker støv, mælkebøtte "flyvere" og andet "snask".  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LennartBertelsen skrev den 18-05-2025 14:58:01

karl smart skrev den 18-05-2025 14:44:25

Tak for tippet. Det vil jeg overveje at prøve... Men undrer mig nu over, at denatureret (og dermed giftigt) sprit samt brun sæbe som så vidt jeg husker indeholder kausisk soda skulle være ugiftigt....

Men regnvejret skyller det vel af igen...

Denatureret sprit er ugiftigt , det siger loven , man bliver ikke syg af det , men det smager frygtelig ,                                                                                                               Brun Sæbe er en effektiv og miljøvenlig løsning til at fjerne lav fra udendørs overflader. Det er ikke-giftigt, biologisk nedbrydeligt og sikkert for miljøet, hvilket gør det til et populært valg blandt miljøbevidste forbrugere.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
Hvis du bruger inseksæbe, så skal du sprøjte det på, når der er skygge - i solskin kan/vil det ødelægge planten! Lad det sidde i 5-10 minutter og skyl det så af igen med vand. Personligt har jeg blandede erfaringer med insektsæbe mod bladlus, for det er ikke altid, at det virker. Ofte er en havesprøjte med vand og en tynd stråle bedre at spule dem af med, men du får ikke ram på alle, og de formerer sig som sindssygt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Myrene hjælper bladlusene. De holder dem nærmest som kør og drikker den sukkersaft de udskiller. Så du bør både vaske med insektsæbe, og gøre noget ved myreboet, der må være i nærheden.
GodeVen skrev den 19-05-2025 10:29:08

Myrene hjælper bladlusene. De holder dem nærmest som kør og drikker den sukkersaft de udskiller. Så du bør både vaske med insektsæbe, og gøre noget ved myreboet, der må være i nærheden.

God pointe. Hvad anbefaler du jeg gør ved myrerne?

Kogende vand ned i deres bo, får du ram på dronningen, så forsvinder alle de andre.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kampen mod myrer, er en kamp man ikke kan vinde. Jeg bruger Kvitt D til udvanding. Fra en vandkande uden spreder, hælder jeg det direkte ned i boet. Det kan holde dem nede.

Alt myregift har stort set den gift i, så fabrikat har ikke den store betydning. Myregift virker på en kemisk proces som findes i insekter, men ikke i mennesker. Derfor er det ikke giftigt for mennesker.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis