Må jeg udskifte denne stikkontakt

Jeg er flyttet i et ældre hus, til leje. Udlejer har givet mig ret frie hænder til at ændre småting, hvor jeg synes.
Udestuen i huset er konstrueret hvor der tidligere var terrasse. Derfor er den (nu indendørs) stikkontakt i udestuen en “udendørs” type. Så vidt jeg ved må kun elektrikere udskifte de udendørs, vandtætte stikkontakter. Men … den her er jo ikke længere udendørs. ;-)

1) Har I tips til hvilken indendørs ramme/ panel der kan erstatte den her type?
2) Er det mon lovligt at ændre på, forholdene taget i betragtning? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne skifte stikkontakten, men ikke ændre på installationen inde bagved. Så den nye skal kunne passe i den dåse, der er bagved. Men mon ikke det er en almindelig indmuringsdåse. Det kan du se ved at skrue den ud. Husk at tage strømmen først. Du skal have vippeafbryderen (tangenten, som den hedder) af først. Kan vippes af ved at stikke en skruetrækker ind for oven eller for neden og så "vippe". Der sidder så 2 skruer inde bag. Pas på ikke at løsne dem for meget, men kun lige nok til at du kan trække kontakten ud.

Er det udendørs, jeg synes den ligner en udendørs-kontakt?
Tak for svar, henrikh29. Jeg må prøve at forsøge mig stille og roligt og se, hvad der er inde bagved.
Ja, det er en udekontakt. Pointen er, at huset siden er tilbygget med en udestue, så nu er udekontakten faktisk inden døre. Ellers ville jeg ikke begynde at skifte den - mit behov er udelukkende æstetisk. 
Den kan ikke erstattes af en gængs indendørs kontakt. Det er en indmurings dåse som kun passer til denne ældre type. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du må kun selv skifte stikkontakten, hvis den er normaltæt - dvs IP20 i dag. Er det en stikkontakt der fx er IP44 må du ikke selv skifte den. 
Stikkontaken på billedet en stænktæt stikkontakt, hvor der i øvrigt er noget af den knækket af.

Den må du derfor ikke selv skifte.

Hvis du vil have det skiftet til noget nyere skal du have fat i en aut- elinstallatør. Der findes en mellemplade/adapter fra LK så du kan montere OPUS 74 materiel i bagefter. Det burde være noget pænere.
https://www.greenline.dk/search/?search=opus+74+mellemplade

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for de klare svar. Jeg vælger foreløbig at leve med at den ikke er køn. Der er nok andet at ordne i huset, så … 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også