Rør suser

Kan godt være det er for komplekst og må høre en vvs, men giver det et skud.

Naturgas og på 1. sal har jeg varmtvandsbeholder, som dels levere varmt vand til badeværelset, vand til gulvvarmen og til en enkelt radiator i et af værelserne.

Problem når der om sommeren ikke er varme i gulvvarmen og radiator er slukket, så “suser” det i rørene. Har prøvet at udlufte radiatoren. Ved ikke hvad muligheder jeg har med gulvvarmen.

Hvis jeg skruer på den sorte termostat så ændre lyden sig og stopper helt hvis jeg skruer den på nul.

Nogen der har bud på:
1. Hvad styre den sorte termostat? Evt. kun gulvvarme, så jeg bare kan lade den været slukket om sommeren?
2. Hvilke andre muligheder bør jeg prøve, før jeg hiver fat i VVS

Pft
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inde i kabinettet på gasfyret sidder der ret sikkert en cirkulationspumpe. Prøv at tjekke om den ikke kan justeres lavere, så differenstrykket på dit anlæg bliver mindre.

Søren O
Søren O skrev den 17-05-2025 15:14:02

Inde i kabinettet på gasfyret sidder der ret sikkert en cirkulationspumpe. Prøv at tjekke om den ikke kan justeres lavere, så differenstrykket på dit anlæg bliver mindre.

Tak vil jeg prøve. Hvordan finder man ud af om man skruer for langt ned? 🤔

Måske det er din shunt cirk. pumpe ?
Kan se at du lave et bypass på den mellem de 2 ledigere røde ventiler.
Thomas_Mygind skrev den 17-05-2025 20:05:59

Måske det er din shunt cirk. pumpe ?
Kan se at du lave et bypass på den mellem de 2 ledigere røde ventiler.

Er det den her? Og redet skruen man så bare skal skrue lidt mod uret?

Den pumpe du viser er pumpen til gulvvarmen. Måske er den allerede slukket af gulvvarmestyringen. Prøv at lytte til pumpen - øret helt ind på pumpen, så vil du kunne høre den hvis den kører. Det ef det røde greb på eltilslutningsboksen def regulerer trykket på pumpen. For mig at se, er den stillet på “lille hus”, så hvis du drejer den “mod uret”, øger du trykket.
Prøv at åbne lågen i gasfyret, og se om der ikke sidder en pumpe derinde.
Den sorte termostatventil ved varmtvandsbeholderen bestemmer hvor varmt vandet k varmtvandsbeholderen må blive.

Søren O
Søren O skrev den 17-05-2025 20:46:42

Den pumpe du viser er pumpen til gulvvarmen. Måske er den allerede slukket af gulvvarmestyringen. Prøv at lytte til pumpen - øret helt ind på pumpen, så vil du kunne høre den hvis den kører. Det ef det røde greb på eltilslutningsboksen def regulerer trykket på pumpen. For mig at se, er den stillet på “lille hus”, så hvis du drejer den “mod uret”, øger du trykket.
Prøv at åbne lågen i gasfyret, og se om der ikke sidder en pumpe derinde.
Den sorte termostatventil ved varmtvandsbeholderen bestemmer hvor varmt vandet k varmtvandsbeholderen må blive.

Tak

Her er den i gasfyret, men syntes ikke jeg kan se sted jeg kan indstille trykket på den? (Er det elektronisk styret på den her?)

Men når fyret er slukket så er der ikke noget der suser (var også en enkelt radiator i stuen der gjorde det) 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis