Opvaskemaskine larmer ved udpumpning

Vi flyttede i nyt hus for et par år siden og fik installeret standard opvasker med afløb i køkkenvask i vores køkkenø.

Desværre larmer det helt vildt hver gang maskinen pumper vandet ud. Det klukker og skvulper og lyden runger op igennem afløbet og vasken. Vores hus er meget lydt og det er virkelig et ærgerligt lydbillede hver aften.

For nyligt fik jeg nok og ændrede installationen, så opvaskeren ikke spulede direkte ned i vandspejlet men ned i en bøjning. Det ændrede lyden lidt men det er stadig vildt irriterende.

Er der nogle der har en god ide? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor er det mørkegrå rør der. Kan du ikke fjerne det og dreje resten, så det kan nå sammen?

fase
Du skal flytte udløbet fra opvaskeren ned under vandlåsen. Vil tro at afløbsrøret er ø 50 mm. Så kan du bruge en anboringsbøjle. Prøv at søge på “anboringsbøjle 50”. F.eks. Jem og Fiks har den.

Søren O

Det er det optimale at have afløbet sammen med håndvasken som på dit billede. Men hvis du flytter afløbet ned på den anden side af vandlåsen som Søren O beskriver er det utroligt vigtigt at du fører afløbsslangen højere op. Ellers risikorer du kloaklugt inde i maskinen da der i så fald ikke er nogen vandlåsfunktion mellem afløb og maskine (hvilket også vil være imod manuels beskrivelse af tilslutning).

Så ud fra sådan som den er monteret nu bør slangen også løftes op i en buen så topper ramemr udnersiden af køkkenbordpladen. Det skulle gerne stå i manualen til maskinen. Se vedlagte eksempel. Det skulle gerne markant reducere klukken og svulpen.

Du kan ikke undgå støj fra vaskemaskinen når den pumper vand ud hvis den er tilsluttet korrekt - alternativet er at maskinen for sit eget seperate afløb. En vinklet tilslutning (ser ud itl du kan rotere den du har) -  det vil også gøre det nemmere at føre slangen op som i det vedlagte eksempel (og som sansynligvis angivet i manualen)

Her er lidt mere info:
https://hvidevarecentervest.dk/tips/korrekt-afloeb-opvask/

https://amtsavisen.dk/bolig-og-livsstil/goer-det-selv-det-er-afloebet-det-er-galt-med-2022-11-28 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nh var det jo trådstarters ønske at reducere støjen mest muligt når opvaskeren pumper ud, så jeg fastholder mit forslag med tilslutning af afløbsslangen til under vandlåsen. Det virker bare. Det er dog vigtigt, som buller skriver, at afløbsslangen fra opvaskeren føres helt op under bordpladen, inden den føres ned til afløbsrøret.
Ved ikke lige hvor meget jeg giver for bullers såkaldte “eksperter”. Selv Bolius får engang imellem skrevet noget vås.

Søren O
Søren O skrev den 17-05-2025 13:30:08

Nh var det jo trådstarters ønske at reducere støjen mest muligt når opvaskeren pumper ud, så jeg fastholder mit forslag med tilslutning af afløbsslangen til under vandlåsen. Det virker bare. Det er dog vigtigt, som buller skriver, at afløbsslangen fra opvaskeren føres helt op under bordpladen, inden den føres ned til afløbsrøret.
Ved ikke lige hvor meget jeg giver for bullers såkaldte “eksperter”. Selv Bolius får engang imellem skrevet noget vås.

Det er ikke mine eksperter - det aut - VVsere der forholder sig til hvordan fabrikanterne anviser deres udstyr skal installeres.

At forlige sig på en vandlås i slangen af variende kvalitet afhængig af hvor højt man fører den op er ikke optimalt. MEn enten gør man det korrekt - og får lidt mere larm - eller også gør man det ukorrekt men får mindre larm

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Hvor meget larmer det hvis du kører direkte ud i en stor spand i stedet ?
En hjælp vil være, at sætte bundproppen i vaskens afløb, når maskinen kører. Det tager det skingre af lyden.
Jeg har stripset slangen op under vasken inden den kommer ned til studsen og det er ud til at det nærmest totalt fjerner larmen.

Fantastisk! 3 års irritation er ovre!

Tusind tak for tips!!!
Hej Søren

Jeg har købt en anboringsbøjle som du foreslog.

Hvordan monterer man den ​uden at man risikerer tilstopning ved overgangen fra studs til afløbsrør?

Søren O skrev den 17-05-2025 13:30:08

Du skal blot bore hul i afløbsrøret så studsen lige passer i hullet. ​Har aldrig oplevet “forstoppelse”.

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis