Forbedre jord i græsplæne

Hej. Jeg har et stykke græsplæne som hvor der indtil sidste år var anlagt fliser. Jeg fjernede fliserne og lagde ca 5-8 cm harpet muld oven på sandlaget.

Her i den tørre periode er det meget mere tørt end resten af haven. Vel fordi der er så meget sand under.

Kan jeg forbedre jorden uden at skulle grave op?

Bliver det bedre med tiden?

Tak 

Vh.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det bliver aldrig bedre. Du skal have sandlaget gravet væk og erstattet af muld. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-05-2025 08:03:34

Nej det bliver aldrig bedre. Du skal have sandlaget gravet væk og erstattet af muld. 

Øv 😊

Vh.

Som Erik skriver, der er ikke meget at gøre, du kan slippe afsted med måske at efterlade 1/4 af gruset og fx blande 2/4 ler og 1/4 organisk materiale i. Men det klar nemmeste er at grave det væk og lægge muld på. husk en overhøjde, det falder en del sammen over tid...
Hvad siger i til at benytte en tørvskærer og skære det gamle græslag af, rulle det op og så lægge det på igen når der er muld under? 

Vh.

Det kan du sagtens, tørvene skal nok ikke ligge for længe og vente i det her gode vejr :)

Men det lyder meget bøvlet, du skal lave stort set samme forabejde uanset om du sår eller lægger "rullegræs". hvis du sår i det her vejr, så har du en grøn plæne efter en måned, hvis du ellers passer din vanding. Og du skal også vande "rullegræsset"...

Annonce
Godt så.

Der er et sandlag på ca 20 cm + mit jordlag på 5 cm. Der er ca 30 kvm. Det giver omkring 13 ton sand jeg skal ha fjernet og byttet ud med muld.

Gir det mening at lade lidt af sandet ligge eller skal det hele væk. 😊

Og er det bedste at bruge harpet muld? 

Vh.

Jeg stod med samme problem i vores tidligere hus. Jeg nedlagde en indkørsel og tænkte at jeg gravede de øverste 10-15 cm af under belægningen og fyldte jord på og lavede græsplæne.
Men hver sommer når det ikke havde regnet i et stykke tid, blev græsset i det område hvor indkørslen før havde været, hurtigere blev gult og kedeligt i forhold til resten af plænen.

Så svar på dit spørgsmål. Ja, fjern gruset, for det dræner for godt  

Jeg endte med at lave højbede i det meste af den gamle indkørsel, så jeg slap for at grave mere ud  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Desværre enig med PinkHenrik, jeg står hver dag og kigger ud på en plæne anlagt ovenpå en tidligere indkørsel med kun 10cm harpet muld under rullegræsset, det er allerede helt afsvedent...
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 20-05-2025 13:57:29

Desværre enig med PinkHenrik, jeg står hver dag og kigger ud på en plæne anlagt ovenpå en tidligere indkørsel med kun 10cm harpet muld under rullegræsset, det er allerede helt afsvedent...

Jeg må ha det lavet om. Og så gør man jo nok aldrig det igen.. 😊

Men en ting er at jeg synes det harpet muld jeg køber er der meget sand i og ikke meget ler / muld.

Men er det harpet muld der skal bruges? Eller kan man købe noget mere lerholdigt til at fylde op med. Eller, kan jeg blande det med kompost fra genbrugspladsen? 

Vh.

Jeg er nok ikke det rette til at svare. Men man skulle tro at det var nok at fjerne en del af sandet og så blande rent organisk materiale i. Jord er en blanding af sandkorn og organisk materiale (spagnum, kompost eller andet). Om det er praktisk muligt og lettere end at fjerne alt sandet, ved jeg ikke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis