Fugtreducering i druvhus

Jeg har for mange år siden bygget et drivhus som vi nu har "forfremmet" til opholds/hyggerum hvor vi tilbringer mange timer, både aften og dag.

Drivhuset og soklen er uisoleret, og gulvet (teglsten) ligger direkte på et tyndt lag sand på terræn. Om natten stiger luftfugtigheden (naturligt nok) helt vildt, så der kan dufte en smule jordslået i vinterhalvåret.

Jeg påtænker at lægge en dampspærre under teglstenene da jeg formoder at en stor del af fugtigheden kommer dernedefra. Stenene er tydeligt fugtige om vinteren. Mon nogen har erfaringer med sådan et projekt? Vil det gøre en forskel, og hvilken spærre vil kunne anvendes? (Jeg har ingen planer om kapillarbrydende lag eller isolering, da huset iøvrigt ikke er isoleret).

Håber på idéer :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv drivhus med en PE folie under 5 cm sand - under gulv-stenen.

Men min afslutning ude ved glassene er ikke særlig god - så det regnvand der kommer fra taget løber delvist ind i sandet = under stenene.

Hvis jeg skulle lave det om - så ville jeg søge for at vandet ikke kunne løbe ind i sandet.
Tak for svar, Thomas.

Hvis muligt ville jeg gerne undgå at lægge folien ned i sandet for så kan jeg blot tage stenene op, lægge dug og så lægge stenene direkte på dugen. Men mon dugen kan holde til det?
En dug kan være mange ting - tænker at den som udgangspunkt er permeabel for vand, lige som ukrudtsdug.

PE-folie er meget bedre da den ikke leder vand igennem.
Der er kun 1 vej efter min mening, det er mere udluftning. Jeg har lavet et par "orangerier"
Her er der udluftnings lem i gavle, samt 1 cm sprække under alle vinduer. Der ses sjældent fugt.
Plastik under gulvsten kan nemt opsamle fugt hvis du f.eks. vander krukker eller hvad du har derinde. En slange der løber eller en spand vand der vælter vil være skidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har skam udluftning på samme måde som du beskriver (2 cm under tag hele vejen rundt).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis